Gå till innehåll

Hur trivs trachyphyllian?


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Jag skulle gärna höra från dem som har nån trachyphyllia och "lyckats" för jag blir inte riktigt klok hur dem vill ha de. Hade dem fina och uppblåsta, men ni mår dem inte alls bra.

Så dela gärna med er hur ni har de, vattenkvalite osv.

Tacksam för lite info.

Mackan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min trivs som tusan på sandbotten i mitt kar. Matar alla lpser ett par gånger i veckan. Jag har en tunze 6095 som ger rätt bra med cirkulation även på botten. Den står under 130w led och mina vattenvärden har du nedan.

Kom inga vattenvärden?

Tror mina e kinkiga för cirkulation. Provat me o flytta till lugnt ställe, även en halv om halvt i skugga/ljus för å se. Va matar du din trachyphyllia me?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande ingen skillnad på dem efter jag flyttat dem till nytt ställe. Prova även och mata lite igårkväll när ljuset hade börjat gå ner. Ingen reaktion och tror inte dem åt nått.

Va ska man göra?! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca och kh värden är ganska viktiga för att de skall blåsa upp samt att du inte ligger o nollar nitrat o ph4 värdena. Att mata dom är något man kan göra då de är riktigt på topp , men är den lite tjurig kan det ofta bara stressa dom mer än det gör nytta. låt den ligga på botten där flödet är ganska lugnt men gärna växlar lite fram o tillbaks och rör den inte på ett tag samt att du ser till o ha både nitrat o ph4 samt kolla så du har bra vattenvärden i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ska inte mata. Men har inte rört dem innan. Tycker jag har bra stabila värden.

Kanske lite snålt på po4 o no3, men postar värdena här så får ni komma med förslag o idéer!

Allt annat i karet mår prima.

Salt 1,025

Temp 25

Ph 8,2

Kh 9,2

No3 0,75

Po4 0,06

Ca 440

Mg 1380

Tacksam för inlägg!

/mackan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har i princip obefintligt me alger. Men så du menar att ja kan trycka till fosfaten även ytterligare? Sluta köra me reaktorn o det håller sej på 0,06.

Nitrat mäter jag med red sea

Ja men dem tar verken fram polyperna eller blåser upp sig som förr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo nitrat värdet har smygit upp sig på 1,5-2

O ena morgonen så såg jag att den ena var lite uppblåst, inte mycket men den var inte benig, men efter 1-2h så va den benig igen. Men den andra har ja inte sett va uppblåst alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu står båda med halva i skugga typ halva ute i ljus. Så tänkte ja att man kanske skulle se hur de funka. Sen så står dem i väldigt lugnt vatten, lite variation dock iom att ja använder på vortech.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis. Nej jag har inte rört dem sen då jag flytta dem o prova mata. Nu får dem va. Hoppas dem repar sig för båda e otroligt fina.

Om du eller nån annan får någon idé så uppskattas tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte konstigt dem mår dåligt. Jag låg o kolla på karet en längre tid nu. O såg, de e ju bicolor blenny som e där o naffsar.

Misstänkte inte honom för många säger att de inte e han, mej faktiskt så har han dödat en acro för ett tag sen.

Jaja då får man väl fånga upp honom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tog inte honom som en misstänkt för de varit många som har sagt i princip att de inte va möjligt. Så jag har varit på väg att ta upp min trigger niger, men har aldrig sett att han har varit på något, inte ens närheten. Nu e bara frågan hur jag får upp firren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...