Blåbert Postat 22 juli 2013 Postat 22 juli 2013 Det har varit mågra trådar på sistone på liknande tema, men jag tar mitt problem separat ändå.Jag jar två större acroporakolonier, en bali green slimer och en lila valida. I samband med alla problem kag fått har de börjat dö från roten. Har tagit ett par fraggar av dem som dock verkar må hur bra som helst.Frågan är nu, kommer jag kunna rädda dem med att få stabilitet igen, eller bör jag fragga upp dem medan det är nåt kvar?Brukar acropora kunna växa tillbaka på sitt eget skelett igen? Citera
Andreas N Postat 22 juli 2013 Postat 22 juli 2013 svajande Kh samt ryckigt ph4 värde framkallar dessa symptom har jag märkt. så se till o håll dessa stabila samt att du inte nollar ph4 helt det kan också få koraller att dö.Att vävnaden skulle växa över döda partier har jag upplevt som att det tar mkt längre tid än o kapa dän den skadade delen helt o låta växa upp på nytt igen. Citera
ormet Postat 22 juli 2013 Postat 22 juli 2013 Kan bara instämma. Sps = stability promotes successDet kännetecknar inte din burk för tillfället. Fragga och montera om. Sjukt tråkigt att behöva göra så på stora kolonier men kanske får du något kul för de fraggar du inte ska ha kvar /sent from phone Citera
Blåbert Postat 23 juli 2013 Författare Postat 23 juli 2013 Det börjar bättra sig faktiskt. Anar ljusnande färger och hysterixspröten jag har kvar ser ut som bläckfiskarmar av små tillväxtzoner.Nå, jag har accepterat mitt öde. Borde gå att rädda ett par relativt stora bitar av resp sort ändå. Citera
akutmottagning Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Haft samma hos mig där växte vävnaden tillbaka ganska fort Citera
Blåbert Postat 23 juli 2013 Författare Postat 23 juli 2013 Hmm... Validan hade ju varit trevlig att räddaSent from my iPad using Tapatalk HD Citera
freddi36 Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Kan du inte bara klippa bort döda grenar från kolonin? Då växer det ju ut nya där du klippt Citera
Blåbert Postat 23 juli 2013 Författare Postat 23 juli 2013 Det är vitt under grenarna på nästan hela kolonin. Tror inte den hänger ihop som en enda längre...Å andra sidan kan man ju prova att klippa bort dödkött, om man kommer åt... Citera
freddi36 Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Aha, okej, såg bara de döda grenarna på bilden Citera
Blåbert Postat 23 juli 2013 Författare Postat 23 juli 2013 Nu såg jag att det är mycket ormsköstjärnor i validan, samt att det ser ut som att någon/ något grävt gångar i den. Kam det bara. Så? Äter ormstjärnor korallskelett? Citera
ormet Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Nope, de äter detritus av olika slag. De äter säkerligen död vävnad dock. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.