Matthias_H Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Igår såg jag någon brunt komma fram under min sten med knappar och tänkte va tusan är detta. Liknade ett kenyaträd så sökte på nötet joomenvisst de är ett kenyaträd men den växer ju under stenen ? Så den hänger ner i sanden. Kan den växa uppåt eller ? Kommer den klara sig om den ligger mot sanden ? Eller är det bara att ta sig i kragen och lyfta ut stenen och skära loss kenyaträdet och fästa på annan sten ??? Citera
Matthias_H Postat 31 juli 2013 Författare Postat 31 juli 2013 Under dom gul orange knapparna ser man lite av kenyaträdet ? Måste jag lossa den och sätta på annan sten för att den ska må bra ? Citera
Sweet*Lou Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Det sträcker sig efter ljuset, du behöver inte göra något. Kenyas är odödliga;) Citera
Andreas_Lindholm Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Hej Matthias_H! Jag har ett kenya träd som fraggar sig själv. Fraggarna växer fast på grus/sten/glasyror på några dagar. Skar bort en fragg som växte som din, la den i en plastkruka avsedd för sötvattensväxter, några stenar i botten. Har placerat mina på lite olika höjd i akvariet från sanden och till ca 15 cm från ytvattnet. Akv är ca 60 cm djupt, belysning 2*24 w t5. Skillnaden är tillväxttakten. Håller med Sweet*Lou om att de överlever det mesta :-) Jag mörklade akv för cyanobehandling i tre dagar och då passade moderkolonin på att fragga en "gren" som växte fast på stenen (skedde i totalt mörker under 3 dagar). :-)Det må vara en pestkorall för många, men jag gillar färgen ;-) och att de svajjar fint i vattnet. Med vänlig hälsning, ante Citera
Matthias_H Postat 31 juli 2013 Författare Postat 31 juli 2013 Det sträcker sig efter ljuset, du behöver inte göra något. Kenyas är odödliga;)Först trodde jag det var något dött litet under stenen då jag satt den i vatten och den jag bara växt och växt tänkte va tusan är de :-) så helt klart odödlig då den legat under gruset ett tag men lyckats ta sig upp. :-) kul med fripassagerare :-) Citera
Matthias_H Postat 31 juli 2013 Författare Postat 31 juli 2013 Hej Matthias_H! Jag har ett kenya träd som fraggar sig själv. Fraggarna växer fast på grus/sten/glasyror på några dagar. Skar bort en fragg som växte som din, la den i en plastkruka avsedd för sötvattensväxter, några stenar i botten. Har placerat mina på lite olika höjd i akvariet från sanden och till ca 15 cm från ytvattnet. Akv är ca 60 cm djupt, belysning 2*24 w t5. Skillnaden är tillväxttakten. Håller med Sweet*Lou om att de överlever det mesta :-) Jag mörklade akv för cyanobehandling i tre dagar och då passade moderkolonin på att fragga en "gren" som växte fast på stenen (skedde i totalt mörker under 3 dagar). :-)Det må vara en pestkorall för många, men jag gillar färgen ;-) och att de svajjar fint i vattnet. Med vänlig hälsning, anteOkej men kanske skär lös den vid nästa vattenbyte och sätter den på fraggsten i sanden :-) kul med fripassagerare :-) nog är man nybörjare då jag trodde det var något dött under stenen som bara växer :-) vill bara inte böka i onödan då jag har en doris firre :-) Citera
Andreas_Lindholm Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Jag fick också med korallen via levande sten och skar bort den. Det som blev kvar av korallen som satt på ls blev en ny korall :-) Lycka till! Citera
Matthias_H Postat 31 juli 2013 Författare Postat 31 juli 2013 Jasså vad coolt :-) ska flytta den vid vattenbyte till helgen :-) Citera
Matthias_H Postat 31 juli 2013 Författare Postat 31 juli 2013 Känns de som inte konstigt att den växer där :-)? Funderat på om den kan börja växa uppåt om jag låter den sitta där :-) ? Citera
Andreas_Lindholm Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 He, he, he....ser lite roligt ut. Den kanske ska sitta kvar? Spännande att se vad som händer!?! Har märkt på min stora att om "stammen" ligger mot en ls växer den fast. Min ena eremit vilar varje natt vid stambasen på den stora kenyaträdet, högt uppe på revpelaren :-) Citera
Matthias_H Postat 31 juli 2013 Författare Postat 31 juli 2013 Ja har faktiskt fundera på låta den vara :-) man ser att den rör sig och kämpar att försöka lyfta på sig från sanden :-) trodde ju att det var nått dött bara som följde med en sten så lite förvånad blev jag :-) Citera
kaptenen Postat 5 augusti 2013 Postat 5 augusti 2013 Jag skulle ha flyttat den om jag ville ha kvar den i ditt fall. En anledning är att den måste få plats att växa på och det är inte en bra start genom att nästan hänga på en konkurrent (knapparna). Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.