Gå till innehåll

Kenyaträd växer under sten med knappar


Rekommenderade inlägg

Igår såg jag någon brunt komma fram under min sten med knappar och tänkte va tusan är detta. Liknade ett kenyaträd så sökte på nötet joomenvisst de är ett kenyaträd men den växer ju under stenen ? Så den hänger ner i sanden. Kan den växa uppåt eller ? Kommer den klara sig om den ligger mot sanden ? Eller är det bara att ta sig i kragen och lyfta ut stenen och skära loss kenyaträdet och fästa på annan sten ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Matthias_H! Jag har ett kenya träd som fraggar sig själv. Fraggarna växer fast på grus/sten/glasyror på några dagar. Skar bort en fragg som växte som din, la den i en plastkruka avsedd för sötvattensväxter, några stenar i botten. Har placerat mina på lite olika höjd i akvariet från sanden och till ca 15 cm från ytvattnet. Akv är ca 60 cm djupt, belysning 2*24 w t5. Skillnaden är tillväxttakten.

Håller med Sweet*Lou om att de överlever det mesta :-) Jag mörklade akv för cyanobehandling i tre dagar och då passade moderkolonin på att fragga en "gren" som växte fast på stenen (skedde i totalt mörker under 3 dagar). :-)

Det må vara en pestkorall för många, men jag gillar färgen ;-) och att de svajjar fint i vattnet. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sträcker sig efter ljuset, du behöver inte göra något. Kenyas är odödliga;)

Först trodde jag det var något dött litet under stenen då jag satt den i vatten och den jag bara växt och växt tänkte va tusan är de :-) så helt klart odödlig då den legat under gruset ett tag men lyckats ta sig upp. :-) kul med fripassagerare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Matthias_H! Jag har ett kenya träd som fraggar sig själv. Fraggarna växer fast på grus/sten/glasyror på några dagar. Skar bort en fragg som växte som din, la den i en plastkruka avsedd för sötvattensväxter, några stenar i botten. Har placerat mina på lite olika höjd i akvariet från sanden och till ca 15 cm från ytvattnet. Akv är ca 60 cm djupt, belysning 2*24 w t5. Skillnaden är tillväxttakten.

Håller med Sweet*Lou om att de överlever det mesta :-) Jag mörklade akv för cyanobehandling i tre dagar och då passade moderkolonin på att fragga en "gren" som växte fast på stenen (skedde i totalt mörker under 3 dagar). :-)

Det må vara en pestkorall för många, men jag gillar färgen ;-) och att de svajjar fint i vattnet. Med vänlig hälsning, ante

Okej men kanske skär lös den vid nästa vattenbyte och sätter den på fraggsten i sanden :-) kul med fripassagerare :-) nog är man nybörjare då jag trodde det var något dött under stenen som bara växer :-) vill bara inte böka i onödan då jag har en doris firre :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...