Gå till innehåll

Få bort alger med mörker?


Johan E

Rekommenderade inlägg

Hej Ante,

Akvariet är på 360 liter plus sump på ca 100 liter. Skummare, Tunze cirkulation, fyra T5, eheim återcirk, 509 reaktor med fosfatreducering, Profilux, tunze osmolator, mjukkoraller och sps, kirurger, bangaiier, chromis, clowner, anthias, boxarräka, eremiter, eldräka, pepparmintsräkor.

vattenvärdena har oftast varit bra men jag har till och från haft lågt KH och MG.

behöver all hjälp jag kan få om jag inte ska tröttna faktiskt....

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just trådalger triggas ju ofta igång av lågt Kh - mekanisk rensning och sjöborrar brukar fungera - tillsats av kalkvatten brukar också hämma dessa.

Gult ljus/gamla lampor/rör är en annan trigger

En vanlig källa är ju gammal sunkig sten som ackumulerat mycket näring som saktar pyser ut när fosfatnivån i omgivande vattenkolumn blir lägre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med greger, justera KH. Fungerar näringsexporten? Kalkvatten är ett bra förslag som greger föreslår. Jag har inga trådalger i mitt 120 l akv. Har inga fiskar (bara koraller) samt djur som betar alger. Belastningen är låg, doserar även kolkälla för hålla näringsnivåerna låga. Kämpar däremot med envisa cyanobakterier och då har jag provat med att mörklägga hela akvariet under 3 dagar. Cyanon kom tillbaka fast i mindre mängd, valde att använda medel mot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara elak. men mörkläggning är inget bot på alger finns problemet kommer dom med ill art igen. trådalger är en pest att bli av med. fosfar remover är min rekomendation sedan lite eremiter som rensar upp övrig skit och hjälper karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej picko 1!Håller med dig, grundproblemet finns kvar till algproblemen. Vi fokuserar ibland på symptomen och inte orsaken. I vissa fall kan dock mörkläggning vara ett alternativ om det dödar algerna. Skummaren och removern borde väl exportera bort bunden näring i de döda/döende algerna? Eller har jag fattat fel? :-) Tänker så här att utgångsläget för algbekämpningen blir något bättre när jag angriper algerna på flera olika sätt.

Johan E, inte min avsikt att ta din tråd ifrån dig :-) Har du kommit fram till någon möjlig lösning på dina problem? Inget akvarium är det andra likt och det som fungerar hos mig kanske inte fungerar hos dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Jag håller nu på att försöka ta bort så mycket som möjligt mekaniskt. Ska även byta ut min fosfatremover som jag tycker verkar funka sämre än den jag hade tidigare. Sen byta mer vatten oftare. Funderar också på att korta ner belysningstiden till kanske åtta timmar. Det är verkligen trist att lägga ner så mycket jobb på detta. Får jag inte ordning på det snart så tänker ja lägga ned verksamheten. Jag tycker det känns som det tar orimligt mycket av min tid i anspråk som det är just nu.

Hälsningar

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...