Gå till innehåll

Acanthastrea lordhowensis - bäst montering


ormet

Rekommenderade inlägg

Jo, jag har ett gäng Acan's, varav en, min första, växte ihop till en boll runt keramiska fraggstenen den satt på. Den kapade jag på två och monterade halvorna på cementplattor ... jag tror den börjar krypa ut över plattan nu och växa ut åt sidorna.

De 3 andra jag har är fraggar så det är bara korallskelletet och polyper på. Dessa har jag inte monterat utan de liggar bara på min akrylbotten (och snart på min sandbotten).

Jag noterar nu att alla nya polyper växer ner på det kapade skelettet.

Hur brukar ni montera / placera Acans? Ska de växa ut på ett fast substrat som sten/cement eller kan de skapa eget skelett utåt? Eller är det dömt att bli nya Acanthastreabollar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur växer de i naturen? På sandbädden eller uppe på revet? Lever de på botten kan de ju troligen bilda ett eget skelett och behöver inget substrat att växa på, men lever de uppe på revet behöver de troligen ett substrat/underlag. När det finns Acans i "min butik" så är det stoora kolonier oftast, dessa ser aldrig ut som de bollar man ofta annars ser. Dessa är plana "flagor" och det ser ut som det är skelett de växer på och inte sten.

Jag hade en polyp av en röd och blå Acan, men denna försvann tyvärr i flytten, minns inte var jag gjorde av den.. Polypen satt iallfall på ett gammalt skelett och växte inga nya polyper ut på det gamla skelettet. Nu (när den inte finns kvar.. :smiley13:) tror jag vet varför, de behöver troligen ett ganska slätt underlag att växa på för att växa fort. Då behövs det mindre skelett för att fylla i sprickorna i underlaget och bilda ett jämn tjockt nytt skelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack freddi men jag är sugen på lite mer matnyttig info från akvarister med mycket erfarenhet av acans.

Hallå!! jag _vet_ att det finns massor med svg:are med acanthastrea, jag vet om flera som har grymma samlingar! Nån av er måste ha erfarenhet av hur man monterar & placerar acans på bästa sätt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft acans ett tag och experimenterat lite med matning o underlag...

Acans kan skapa skelett och växa utåt men det tar längre tid jämfört med att dom växer ut över en yta.

Om man låter dom vara kvar på pluggar eller större bitar så att dom tvingas växa neråt innan dom kan sprida ut sig så verkar det ta betydligt längre.

Jag skulle tippa på att det beror på att dom äldre polyperna skuggar det nya tillskottet.

Så mitt tips är så platt yta som möjligt och inte för mycket ljus eller flöde så brukar man få till en rätt bra tillväxttakt o färger.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...