Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Haha, trevligt att du ställde frågan då jag själv går i tankarna att sätta upp ett 54L fraggkar och funderade precis på samma sak :smiley20:

Men man borde väl ha stor del blått/actinic ljus för det är de våglängderna som triggar fotosyntes :)

Postat

Jag har en gång i tiden kört t5 rör från Aqua medic , dom har ett vettigt blått o ett vitt.. Det växte under rören iaf.. Då hade jag "enbart" två rör av varje.. Dvs totalt 4 rör.. Inget annat ljuse som kunde påverka situationen.. Exakt namn har jag inte i huvudet..

Med vänlig hälsning, Manne

Postat
Jag har en gång i tiden kört t5 rör från Aqua medic , dom har ett vettigt blått o ett vitt.. Det växte under rören iaf.. Då hade jag "enbart" två rör av varje.. Dvs totalt 4 rör.. Inget annat ljuse som kunde påverka situationen.. Exakt namn har jag inte i huvudet..

Hur blev färgerna då?

Postat

http://archiv.korallenriff.de/Lichttest/06_t5_test.html

Inget tramsande med LED MH eller annat här inte här är det T5 :)

Riktigt trevliga rör ATI Coral Plus http://reefbuilders.com/2011/12/26/ati-coral-plus-t5/

Finns hur mycket som helst om detta och många säger att t5 är det bästa eller mix t5+mh.

En hel dröse påstår att ingen LED kan ersätta ett fluserande ljus och deras kar ser fantastiska ut. Såg ett kanon kar med T8or över bara man har rätt rör:) Och en aspekt jag kan trö LED aldrig kommer fixa är mjukheten i ljuset som rör rör+mh ger?

Möjligt att LED ger mer ljus men för ögat så är jag mellan 2 stolar och kan ej bestämma mig. Har en del LED på test här hemma och jag tycker det är ett krispigt ljus. så som svar på din fråga Coral-plus rören har jag fastnat för.

Postat
Hur blev färgerna då?

Var helt ok.. Som jag mins det så var det vita röret riktigt "krispigt" i ljuset så det funkade kanon.. Jag avskyr när man får tendens till pissgult i karet..

Postat
Vad ska du ha för fraggar?

Främst acropora.

Vad jag är ute efter är om folk märkt skillnad i snabbare tillväxt med en vitare setup alt märkt sämre färger pga ökade halter av zooxanteller i korallerna.

Jag hade tänkt en helblå setup, men frågan är om ett av rören skall vara lite vitare ändå?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...