Gå till innehåll

Plattmask?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Har på sista tiden fått en massa millimeterstora röda fläckar i karet. Trodde det var alger men de verkar röra på sig för de kommer tillbaka snabbt på en nyputsad ruta tex.

Fick tittat lite närmre på en större fläck idag och det ser ut som de här fast rödare: http://se.reeflex.net/tiere/962_Convolutriloba_retrogemma.htm

Jag har tusentals, går det att göra nåt åt det? De verkar hålla sig ifrån korallerna såhär långt men det kanske ändrar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de håller sig ifrån dina koraller också? Googlade en massa nu och det är många som tipsar om mandariner och en speciell snäcka som ska ta dem. Nån som hade lyckats med Chrysiptera parasema.

Mandarin är på min vill ha lista men ville vänta lite till för att vara säker på att det fanns mat till den. Käkar den såna här så lär den ju klara sig ett bra tag. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom brukar vara oskadliga för karet. Den skadan som kan ske är att dom släpper lite gift när dom dör så dör för många på samma gång så kan man förgifta hela karet. (Men då pratar vi massdöd). Därför är det väldigt noga med att man suger ur så många som möjligt om man ska behandla karet med något medel för dom. Dom dör direkt av sötvatten så kan man sötvattensdoppa stora partier där dom är så är det bra.

Jag har även lyckats hålla antalet nere med att spruta osmosvatten med en tex en blommspruta under vattnet på dom.

Dom kan komma och gå lite. Byta eller börja använda silikat media till osmosen är det många som påstår att det hjälper.

Sen finns det lite djur med som ska kunna äta dom. Dom flesta arter som tex mandariner, sixlines, olika andra wrassar som jag inte kan namnet på och scooterblennys är lite av en chansning då inte alla individer äter maskarna men många har även lyckats med dom.

Men det finns en naken snigel som bara äter dom som dessutom är riktigt snygg. Vet att tex Triton brukar kunna ha dom hemma eller kan säkert ta hem så fler borde också kunna. http://se.reeflex.net/tiere/754_Chelidonura_varians.htm . Den går fram som en dammsugare och suger upp dom hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...