Gå till innehåll

Acropora med högt nitrat?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Är lite sugen på att testa en fragg av en Acropora, men då jag har rätt hög belastning i karet pga en muräna så undrar jag om det är lika bra att lägga ned idén?

Har fått för mig att Acron vill ha lågt nitrat och jag ligger enligt Saliferts tester på mellan 10-25 (väldigt stora hopp i skalorna). Drygt 15 skulle jag tro med tanke på färgen.

Mina skivor, Ricordea Florida, Euphyllior, Xenia, flakmontipora m.m. trivs bara fint men de är väl inte särskilt brydd om nitrat för den delen heller.

Vad tror ni, ska man testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Vi har några olika arter acropora som växer finfint i vatten som har upp mot 25 i nitrat (testat med salifert). Fosfaten är nog värre. Vet inte vad den övre gränsen går riktigt där, men vet att vi haft upp mot 0,3 PO4 (Hanna) i samma system utan att acropororna sett dåliga ut.

Problemet är nog att flytta dom från låga värden till höga(och tvärtom kanske?). Om vi flyttar in koraller från ett "vanligt" korallsystem med låga NO3 och PO4-värden så droppar vi in dom under en natt, när dom ska till detta systemet. Detta har funkat bra för oss.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte rädd att testa, acroporor brukar inte ha några problem med en hel del nitrat i karet, det som händer är att de blir "murrigare"/djupare i färgerna, fosfat gör ofta att de blir bruna, medan nitrat gör en blå korall mörkblå osv, vissa färger är svåra att hålla i högt nitrat, eller högt nånting skulle jag vilja säga, gul acropora är en sån sak det är väldigt lätt att den blir grön om det finns lite näring i vattnet, eller lite järn eller lite jod eller ja, den vill helt enkelt vara grön :P Men blå brukar vara en färg som funkar bra, likaså grönt, rött kan lätt bli brunt i basen om det är för mycket näring i vattnet, men spetsarna brukar hålla en fin färg ändå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som att jag ska testa :)

Är det någon som har en fragg och kan tänka sig att skicka, så skicka mig gärna ett PM.

Räcker ju med en väldigt liten fragg bara för att se hur den trivs i karet.

Då vet jag om man ska lägga lite mer pengar på att beställa hem en större korall framöver eller ej. Lokala butiken har inte så mycket hemma utan i så fall blir det troligen att beställa via den eller från tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog några snabba bilder med telefonen innan jag gick hem idag, så kan du se själv. Svårt att förklara färger. Fast bra sammanfattning av Jani!

post-5173-14468930390516_thumb.jpg

Inga bra bilder, men färgerna syns iaf.. Sista bilden sitter en acropora i mitten på pelaren, och en liten precis till vänster om pumpen.

/ David

post-5173-14468930390071_thumb.jpg

post-5173-14468930390291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...