Gå till innehåll

Hur mycket ljus?


LarsK

Rekommenderade inlägg

Eftersom så fort man har ett kar, så börjar man planera för att ha ett större, jag antar att man håller på så hela livet sen, så jag är i planeringsstadiet för ett större, då vill man givetvis köra med LED. Dock springer det lite iväg i pris, så jag kollar lite på DIY lösningar. Men hur tusan skall man veta hur mycket ljus man skall ha, finns den en kalkylator för ändamålet?

Jag tänker mig att mitt nya kar kommer vara 150x50x50. kanske 150x46x50 vet inte om det spelar så stor roll. Om man då kollar på 108 LED x 3 w.(http://www.aquastyleonline.com/products/108--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html) Så hamnar man på 324W, om då jämför med tex maxspect 160w. Så säger dem att det är bra för 70cm LPS kar. Hur skall man då tänka med 108x3w DIY ramp?

Eller har jag otur när jag tänker här?

// Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk - möjligheten till för mycket ljus finnes ej :) Skall du göra en DIY så kan det vara värt att försöka snappa upp det senaste som diskuteras om våglängder, Kelvintal och annat. Jag tror att vi står inför ett "tanke" skifte rätt snart.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...