Gå till innehåll

Mystisk trådalg


Anders_R

Rekommenderade inlägg

Hej alla visa!

Jag har en trådalg i burken, som är väldigt knepig. Jag har, som tidigare sagt, varit med i några år och känner igen fosfattrådisar ganska fort, men den här är lite special.

Jag har katastrofdåliga kameror att tillgå, så att fota den går tyvärr inte. Algen växer uteslutande på döende macroalger från stenen. de som dör här till en grupp macrosar som brukar hålla i ett par veckor på nyimporterad sten, men har fixat sig i ett halvår hos mig av ngn anledning. På de döende "stammarna" växer något som är alldeles för grovt för att vara vanliga trådisar från hög fosfat. De har ett sansat växtsätt och skiftar till rött efter 5mm tillväxt, utan att bli länge än 15 mm. En intressant sak är att de bara växer på den sten som sitter högst upp i mitt RSM 250 med 10, 15 o 20k-rör. Det är inte Derbesia, utan ngn sorts kvasimacro. Jag är inte orolig ännu, men har ni sett något som påminner om dem och kunnat kontrollera dem utan kirirger eller kaniner som skulle tömma burken på alla mina macros?

Fosfat är knappt mätbar, nitrat likaså, jod låg....

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...