Gå till innehåll

Är frigolit i botten skadligt för fiskarna???


klon

Rekommenderade inlägg

Står precis nu och ändrar om i mitt akvarium och kom på att jag hade en bit frigolit (ny) kvar här hemma. I det ena sötvattensakvariet har jag haft i frigolit i botten för att kunna lägga stenarna på den istället för på botten. Kom nu då på att jag skulle kunna lägga i det även i mitt saltvattensakvarium, men så slog det mig plötsligt: Kan det på något vis lösa upp något ämne i frigoliten (med saltvatten menar jag)??? Någon som har det i sitt, eller vet om det är helt okej.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta omgående, så jag kan börja fylla upp akvariet igen (så fiskarna kan få komma tillbaks).

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Malawiakvariet så har jag siliconat fast den, men i detta är det fortfarande lite vatten kvar + att jag vill kunna sätta i fiskarna så fort som möjligt igen (dröjer ju innan silicon torkar). Tack för svaret JoWa. Hann även ringa Leffe på Triton under tiden för att fråga honom (förstår att inte folk kunde kasta sig på datorn och svara). Han avrådde mig dock ifrån att lägga i frigolit, så jag hoppar över det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolit, i alla fall den vanliga sorten, är helt oskadligt för vattnet. Däremot, det där med flytkraft innebär att utom att den bör förankras så kan det bli så att om nåt som gräver kommer åt frigoliten så kan det flyta upp hur mycket bös som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...