Gå till innehåll

Borde jag byta ut mitt grus mot sand?


Romland

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har en tank på 275 liter och en 70 liters sump systemet har varit igång 5 månader. Har ca 25 kilo levande sten i men ingen levande sand då jag körde på småsten ist (3-6 mm) detta valet ångrar jag nu i efterhand då det inte ser så naturtroget ut...

Frågan är nu, Är det möjligt att byta gruset mot sand utan att skada tanken? isf hur gör jag med mina invånare? Purple tip anemone, lite fiskar osv. kan man lägga dom i en hink/bytta med akvariumvatten, doppvärmare och en pump i några timmar tills jag fått ur det gamla gruset och den nya sanden har lagt sig?

MVH Romland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug ut ditt grus i samband med vattenbyte, bit för bit, sen när du tömt på grus är det bara att fylla på sand. Köper du sand i påse lägger du ner påsen på botten, snittar upp den och häller ur sanden försiktigt. Det kommer att bli en dimma och mikroskopiska partiklar kommer att lägga sig på sten och koraller, men inget som inte kommer att försvinna av sig själv. :)

Köper du torr sand kan denna behöva sköljas av, det gör du enklast i en hink med en trädgårdsslang, ner med slangen och på med kranen. När du kan se sanden i botten på hinken är den ren nog att läggas i karet. I med skopa för skopa i lugn takt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjena, tar den gamla tråden då det känna onödigt att starta en ny!

Har tänkt att ta ut det gamla gruset då jag har starka aningar om att det släpper ut metaller i vattnet som har gjort det mjölkigt/grumligt, men frågan är nu, jag hade tänkt att suga ur det med slang men det följer ju en jäkla massa vatten med som jag sedan måste fylla på med nytt. Är det det ett stort problem om jag tar vanligt vatten inte istället för osmos? hade velat få u det så fort som möjligt nämligen och med en osmos som gör 100 l/d så tar det ett par dagar då jag bara har ca 3 timmar på kvällen på mig...

jag menar är det bara lite kiselalger som kommer så köper jag det, bor i lägenhet och dom säger att vattnet är väldigt bra här så dom tillsätter inte klor.

Tacksam för snabba svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...