Andreas84 Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer. Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt.Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv.Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm.Tekniken som finns nu är:160 watt maxspect razor 16000KBM Curve 5 skummareJebao wp25 cirkulationTunze silence 020 returAto med 20 liters osmosdunkPlanerade inköp är mer cirkulation, doserpump, ozon med styrning och ev akvariedator av något slag.Har idag testat hela systemet med vatten och allt var tätt returen kommer inte se ut som på bilden orkade inte höra porlandet hela tiden, kommer bli en sån man kan vrida åt vilket håll man vill. Det var mycket svårare än jag trodde att justera in så avriningen blev ljudlös blev mycket olljud i nödröret när jag lät det ta en del vatten men antar att det ska ta så extremt lite vatten att det knappt märks men hade inte riktigt tid att justera det så noga idag utan ville mest kolla att allt var tätt och att jag räknat rätt med marginaler osv på sumpen. Nästan allt gick som beräknat förutom att jag får höja primärröret en aning för att undvika att sumpen rinner över vid avbrott. Citera
Iceaxeon Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Tjusigt. Ska bli trevligt att se fortsättningen.. Citera
Andreas84 Postat 5 september 2013 Författare Postat 5 september 2013 Fick skummare och cirkulationspump idag, så nu är det bara köra på osmos och salta lite Kan denna rampen fungera att belysa ett par kg ls i sumpen samt någon makralg http://www.ebay.com/itm/10-28LED-Metal-Aquarium-Light-Nano-Marine-Coral-Reef-Grow-Fish-Tank-2-Mode-New-/161030552464?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item257e2b3b90 Citera
NiXoN Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 Jag har testat lite klenare dioder och dom verkar vara rätt undermåliga när det kommer till par jämfört med 3w dioder som körs med motsvarande ma.Med bara 4,5 wat i effekt så når denna inte ens till närheten av det jag använt (12w) så jag tror inte på rampen.Ett alternativ för dig är vanliga odlingslampor med röda och blå dioder, det blir bra ljus för macroalger om du vill ha en näringsreducerande effekt av dom.http://www.ebay.com/itm/E27-BridgeLux-LED-Plant-Grow-light-Red-Blue-Hydroponic-Lamp-15w-21w-27w-36w-54w-/121145205345?pt=AU_Seed_Starting_Hydroponics&var=&hash=item1c34d12261Alternativt så finns blå/vita dioder men då får macro-algerna en lite mindre fördel jämte dom i huvudkaret.//NiXoN Citera
Andreas84 Postat 6 september 2013 Författare Postat 6 september 2013 Jag har testat lite klenare dioder och dom verkar vara rätt undermåliga när det kommer till par jämfört med 3w dioder som körs med motsvarande ma.Med bara 4,5 wat i effekt så når denna inte ens till närheten av det jag använt (12w) så jag tror inte på rampen.Ett alternativ för dig är vanliga odlingslampor med röda och blå dioder, det blir bra ljus för macroalger om du vill ha en näringsreducerande effekt av dom.http://www.ebay.com/itm/E27-BridgeLux-LED-Plant-Grow-light-Red-Blue-Hydroponic-Lamp-15w-21w-27w-36w-54w-/121145205345?pt=AU_Seed_Starting_Hydroponics&var=&hash=item1c34d12261Alternativt så finns blå/vita dioder men då får macro-algerna en lite mindre fördel jämte dom i huvudkaret.//NiXoNTackar, testade att köpa en så får se, är ju bara ca 20 cm djupt där den ska stå. Har en sån http://www.ebay.com/itm/SMD-126-led-chips-15W-E27-LED-Plant-Grow-Light-RED-BLUE-Hydroponic-/111160989526?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e1b61756 hemma fast den du länkade till verkade lite bättre Citera
Andreas84 Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Håller på att fylla karet med ro-vatten, vilken jäkla tid det tar. Uppstarten blir på fredag, blanda salt imorgon och sten ett dygn efter är inga problem va? Citera
dahlgren Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Inga problem. Kontrollera salthalten bara Citera
Andreas84 Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Inga problem. Kontrollera salthalten barakanon, tackar Har ca 100 liter nu så blandade i lite salt nu så tar jag resten imorgon så hinner det kanske ventileras lite bättre:) Citera
Andreas84 Postat 28 september 2013 Författare Postat 28 september 2013 Har fått i stenen nu och ställt in allt riktigt. Får lite fet film på ytan på ena sidan, hur får man bort sånt?Hittade ett par saker i stenen som jag inte vet vad är. Första bilden är något sak som vandrar runt lite andra någon boll med ett hål i.Lite bilder poå resten av karet.Krabban var det första levande vi såg komma ur stenen hehe, den går nu i sumpen Citera
Andreas84 Postat 28 september 2013 Författare Postat 28 september 2013 Va lite roligt i stenen Citera
toompa Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Ser bra ut Ska bli spännande att följa Citera
Andreas84 Postat 2 oktober 2013 Författare Postat 2 oktober 2013 Är det för tidigt att slänga i en städpatrull i karet nu knappt en vecka efter uppstarten? Har inget nitrittest så kan ej testa det. Citera
dahlgren Postat 2 oktober 2013 Postat 2 oktober 2013 Omöjligt att säga, testa nitrit. Sniglar är känsliga. Citera
Andreas84 Postat 2 oktober 2013 Författare Postat 2 oktober 2013 har ingen nitrit, testade med nitrattestet och använde bara pulvret ska tydligen inte vara nitrit om färgen inte ändras. Verkar som jag har 10 i nitrat däremot men det är ju lungt. Tänker även att om det var nitrit hade nitraten visat högre. Kan det vara så att nedbrytningen inte börjat riktigt? Citera
dahlgren Postat 2 oktober 2013 Postat 2 oktober 2013 Har du nitrit fungerar inte nitrattestet korrekt. Det är svårt att gissa sig till var i cykeln du är om du inte testat vattnet sen uppstart. Men man kan ju alltid testa med nån snigel om man är beredd på att det kan gå dåligt. Har du mycket alger? Citera
Andreas84 Postat 2 oktober 2013 Författare Postat 2 oktober 2013 Nej jag var dum som inte mätte första dagen, men stenen låg i handlarens kar så var ju ingen lådsten så tror inte det är någon nitritspik i den bemärkelsen. Nej men börjar gro nu. Går ju över när allt är stabilt men bara så jäkla trist att se. Kan ju vänta någon dag och kolla vad som händer med nitraten. Den ska ju inte öka iaf om det inte finns nitrit om jag fattat rätt Citera
dahlgren Postat 2 oktober 2013 Postat 2 oktober 2013 Ok, cyklad sten har jag (liten) erfarenhet av att cyklingen går fort, om det ens blir en riktig cykling. Har kört med cyklad sten vid två uppstarter och aldrig mätt nitrit. Citera
Andreas84 Postat 2 oktober 2013 Författare Postat 2 oktober 2013 hade det i mitt gamla, tror jag hade kunnat lägga i levande samma dag där. Denna stenen känns lite mer ny eller vad man ska säga.Har hittat grymt mycke skoj bla 2 eller 3 stycken riktigt stora ormsjöstjärnor. Vet inte vad jag ska göra med dom är orolig att dom äter fiskar osv. Sen tycker jag inte dom är trevliga att titta på heller hehe.Stenen är ca 20*20 cm så den är stor. Kroppen är som en femkrona. Hur fångar jag en sådan, vill ha ner den i sumpen. Citera
Laggeman Postat 3 oktober 2013 Postat 3 oktober 2013 Enligt bilden är de svarta.Jag hade inte brytt mig så mycket om dem, det är den gröna varianten som anses mest rovgirig. Jag har själv två stora i mitt kar som inte rör annat än matrester och sånt som finns bland stenen. Citera
Andreas84 Postat 3 oktober 2013 Författare Postat 3 oktober 2013 Dom är svarta, tror dom är 3 st i den storleken. Svårt att uppskatta men varje arm är runt 15 cm vad jag sett. Citera
Andreas84 Postat 7 oktober 2013 Författare Postat 7 oktober 2013 Har idag 0.42 i fosfat! Är det möjligt med såna värden under inkörning? Har idag börjat dosera red sea no3po4 samt minskat belysningen då det börjar bli mycket alger. Bör jag släcka helt kanske? Citera
Andreas84 Postat 10 oktober 2013 Författare Postat 10 oktober 2013 Har idag fått hem lite roliga grejer till karet. En Jebao DC3000 och en hanna checker alkanitetmätare. Ska testa pumpen imorgon, hoppas den är så tyst jag hoppas den är Hittade en lite krabba igår, ser ut som den äter alger. Någon som har någon som har någon liknande som vet va ddet är? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.