Gå till innehåll

vatten tester tips ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hej jag har börjat få endel koraller men mest mjukisar samt några euphyllia stenkoraller (3st) samt en fungia.

Vill ha tips på olika vattentest jag behöver har nu ph och nitrit. ibland kan korallerna se lite ledsna ut alltså mina mjukisar och ibland väldigt stora.

tänkte att jag skulle behöva köpa lite vattentester så jag vet om det är nått som saknar.

Ph ligger på 8,2

Nitrit ligger på 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack kollat på en sån :-) ska beställa en. samt är salifert bra märke på tester ?

Absolut... Salifert är bra.

Jag kör med det men när jag mäter po4 har jag hanna checker och när det gäller no3 så använder jag flera märken.

Just nu så använder jag red sea och kontollerar med salefert att det är likadant.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktiga "flytbojar" är alldeles utmärkt exakta - däremot är de ju tempberoende, ömtåliga och de som håller måttet är oftast betydligt dyrare än en hyfsad refraktometer.

Däremot figurerar det en massa budget versioner som oftast visar fel och alldeles för lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

flytbojarna är dyra tror jag gav 599 för den jag har. Sedan fanns någon sera eller va det va för någon 100ing men den skippade jag. Kör oftast med en refraktometer men ibland när man blir osäker så åker flytbojen fram. Salifert är bra dock fosfaten rekomenderar jag rowa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...