Matthias_H Postat 1 september 2013 Dela Postat 1 september 2013 Hej jag har börjat få endel koraller men mest mjukisar samt några euphyllia stenkoraller (3st) samt en fungia. Vill ha tips på olika vattentest jag behöver har nu ph och nitrit. ibland kan korallerna se lite ledsna ut alltså mina mjukisar och ibland väldigt stora.tänkte att jag skulle behöva köpa lite vattentester så jag vet om det är nått som saknar.Ph ligger på 8,2Nitrit ligger på 0 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 september 2013 Dela Postat 1 september 2013 Kh , hårdhetCa , kalsiumMg , magnesium Sen kommer det fler men är en bra start. Nitrat o fosfat är två till som är högst intressanta efter ett tag.Hur mäter du din salthalt ?Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matthias_H Postat 1 september 2013 Författare Dela Postat 1 september 2013 har en sån som flyter på vattnet som har termometer och så läser man av salthalten vid vattenytan. Den ligger på 1.026. Vilket märke rekommenderar du ? ska söka på nätet och beställa då :-)Dock ska mitt lido 200 igång till nästa helg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 september 2013 Dela Postat 1 september 2013 Du ska ha en sådan här.http://www.tritonakvarium.se/refraktometer-optisk/2685-0Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matthias_H Postat 1 september 2013 Författare Dela Postat 1 september 2013 Tack kollat på en sån :-) ska beställa en. samt är salifert bra märke på tester ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 1 september 2013 Dela Postat 1 september 2013 flytbojarna är bra om du har exakt temp brukar vara 25 grader. Tester tycker jag man bör ha nitrat, mg, ca, ph och kh som grund. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltatrox Postat 2 september 2013 Dela Postat 2 september 2013 Tack kollat på en sån :-) ska beställa en. samt är salifert bra märke på tester ?Absolut... Salifert är bra.Jag kör med det men när jag mäter po4 har jag hanna checker och när det gäller no3 så använder jag flera märken.Just nu så använder jag red sea och kontollerar med salefert att det är likadant. Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 september 2013 Dela Postat 2 september 2013 Riktiga "flytbojar" är alldeles utmärkt exakta - däremot är de ju tempberoende, ömtåliga och de som håller måttet är oftast betydligt dyrare än en hyfsad refraktometer.Däremot figurerar det en massa budget versioner som oftast visar fel och alldeles för lågt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 2 september 2013 Dela Postat 2 september 2013 flytbojarna är dyra tror jag gav 599 för den jag har. Sedan fanns någon sera eller va det va för någon 100ing men den skippade jag. Kör oftast med en refraktometer men ibland när man blir osäker så åker flytbojen fram. Salifert är bra dock fosfaten rekomenderar jag rowa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matthias_H Postat 2 september 2013 Författare Dela Postat 2 september 2013 Tack för alla svar ska beställa lite tester och så :-) vad bör dom olika värdena ligga på ungefär ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne68 Postat 3 september 2013 Dela Postat 3 september 2013 HejVet inte om du läst denna: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1&p=180621&viewfull=1#post180621Tycker det är en bra start när man vill börja hålla lite koll på sina värden.MVH/Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.