mullsi Postat 2 september 2013 Postat 2 september 2013 Hej jag har ett 180 l juwel som ska förvandlas från söt till salt:) tänkte börja med ljuset:) Första frågan utan säkert 100 har uppstått..Tänke köpa en sådanhttp://www.mitthusdjur.se/index.php/mitthusdjur_sv/fisk/lysror-lampor/reflektor-t5t8-juwel-6930.htmlMen de har blått ljus i t5men bara vitt ljus i t8? och på reflektorn står det att det passar till t5/t8, sedan i beskrivningen står det "Reflektor Juwel passar T8 lysrör Levereras med clips till respektive sort" kan jag blanda ljusrören då?MVH Malin Citera
mullsi Postat 2 september 2013 Författare Postat 2 september 2013 Eller ska jag köpa 4 lysrör och ha min gamla ljusramp och reflektorn? Citera
Janne68 Postat 3 september 2013 Postat 3 september 2013 HejReflektorerna levereras med clips som gör att reflektorn kan monteras på antigen t5 eller t8, så den passar alltså på båda.Beroende på hur gammal din befintlige ramp är så har du antigen t5 eller t8, men du kan inte sätta i andra rör än vad den är gjord för.Det lite udda med Juwel (i alla fall sist jag kollade) är att de har sin egen längd på rören så du måste köpa Juwels egna rör, vilket begränsar utbudetDu kan säkert börja köra med den ramp du har kompletterad med reflektorer om du bara börjar med lite enkla mjukisar i korallväg, men på sikt kommer du vilja ha mera ljus.Jag vet att man kan köra med två original ljusramper i de lite större Juwel karen (det finns en anpassad luck-sats att köpa till då), men jag tror inte det går i 180L varianten, så då är det nog till att köpa en helt ny ramp till karet som gäller.MVH/Janne Citera
mullsi Postat 3 september 2013 Författare Postat 3 september 2013 men hur vet jag om det är t5 eller t8? det står inget på mina lysrör :s ok då har jag nått att fundera på i framtiden:) Citera
addo Postat 3 september 2013 Postat 3 september 2013 t5 är tunnare än t8, på djuraffären borde dom ha båda så du kan jämföra och se vilken du har. Citera
Janne68 Postat 3 september 2013 Postat 3 september 2013 Det syns ganska stor skillnad när man vet;T8 syftar på diametern åtta åttondelar av en tum, d v s 25,4mmT5 syftar på diametern fem åttondels tum, d v s 15,9mmMVH/Janne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.