Gå till innehåll

Trådalger


Lazze

Rekommenderade inlägg

Tar det verkligen bara 4 dagar innan man får sina första trådalger. Stenen jag slängde i tyckte jag var någorlunda fin och ren. Är inte mycket som kommit men ändå. Jag kör med osmos och lampan är på ca 1 ½ timme dag. En 250 w Mh.Kanske är normalt men jag hade fått för mig att det tog längre tid innan gröna faran dök upp.Vattenvärden är oki annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika från fall till fall. När de kommer fram har bl. a. att göra med mängd näring i vattnet och kan vara beroende på vilken kelvintal du har på lampan. De kommer fram förr eller senare och ju förr de dyker upp kommer de desto snabbare att konsumera all näring och försvinna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki tack för svar. Jag kör med en 20000 kelvin. Ja då var det i princip positivt att algerna dök upp så snabbt.Har lite små ( just nu) eremiter som kom med stenen. Kan de vara läge att stoppa ner lite sniglar nu ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

När jag drog igång för ca 6 månader sedan så fick jag aldrig någon nitrit topp. Jag gjorde tester dagligen...till slut, ca 2 månder efter jag stoppade i stenen, så satte jag i dom första fiskarna. Än så länge så mår alla bra.

Med levenade stenen så följde det med en del sniglar och det var inte heler några problem. Frågan är mao hur kraftig kvävecykeln kan bli med ökat ammoniak och nitrit om så blir fallet. Då kanske inte sniglarna klarar sig och då få du andra problem om du inte hittar på dom. Ökat phosfat, nitrat m.m.

Jag råder dig att vänta ca 1 månad innan du stoppar i något levande. Det som följde med stenen kan vara kvar.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jag ska följa ditt råd med att vänta. Sniglarna kan nog göra mer skada än nytta som du säger. Tänkte de skulle beta lite alger.Mina trådalger finns bara lite sporadiskt och fläckvis inte mycket. Trodde de skulle explodera i karet nu när de väl har börjat. Skummaren kör jag för fullt och den skummar bra.Mina värden är också okej. (Noll nitrit)

Har redan börjat komma andra roliga alger som jag ej kan namnge. Ökar belysningen med ca 15 minuter varje dag. ( Är jag inne på rätt spår???) Kan väl påpeka att jag har 100 kg sten i just nu. Ska göra mig av med 30-40 kg.Blir kanske att jag köper några få kilo färsk sten och stoppar i.

Tog dock nyligen ett nitrat test och detta visar att jag ligger på 25 ppm ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Om du har ett ökande nitratvärde så borde kvävecykeln var igång med dom nedbrytningsbakterier som behövs....håll koll på nitrit och nitrat. Har du konstant 0 nitrit men ett ökande nitrat(utan vattenbyte) så borde det vara ok att köra igång lite smått.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki då kanske det är läge att stoppa ner lite eremiter. Tvekade på om jag skulle ha sniglar eller eremiter. Går väl ej att ha ihop ????.Tycker att allt gått så snabbt bara. Väntar på bakslag. Men hoppas givetvis att de ska gå bra. Jag har börjat få någon centimeter hög röd alg som ser trevlig ut. Vad kan de vara?? .

Bra eller dåligt ? De alger jag fått tror jag är bra alger tycker de liknar sådana som fått gott omdömen här på forumet tyvär kan jag ej lägga upp bild ( sladd till kameran borta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har samma värde varje dag. Noll nitrit och nitrat konstant på 25 ppm.Har trådalger och bruna alger på vissa stenar bara. Men där trivs de desto bättre.Är två tre stenar av allt jag har. Ett par dagar var rutorna bruna av alger men det verkar ha gått tillbaka.Sänkte tiderna på lampan. Vågar jag köpa lite turbo som betar och kanske någon fisk som betar alger Eller kommer tillväxten att öka. Är det bättre att vänta. Man är sugen på att starta upp. Min handlare får leverans i nästa vecka.Kommer mycket kul.En helt annan fråga som kanske inte platsar här. Bra lösning på att tillföra kalkvatten. Nu gör jag det manuellt. Tar tid om man ska tillföra droppvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten!

Det finns flera sätt antingen så tillsätter du genom en kalkmixer eller en annan ide är att köra det med påfyllningsvattnet, har du någon automatisk påfyllare?

Kan annars vara en bra ide att skaffa en du kommer att bli tokig annars på att gå och skvimpa i någon halvliter varje dag.

Vad ligger Ca: värdet på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...