Gå till innehåll

Ny start


R.reinhold

Rekommenderade inlägg

Hej Robin, det är häftiga mått du planerat för, men varför nästan en meter djupt? Du kommer att få stora bekymmer att placera ut sten och att nå botten ifall du behöver det. Har du fått pris på detta mått, det borde bli runt en 40-50kkr för enbart karet om jag minns rätt på vad jag själv fått för pris på kar med liknande djup...

Då LED hela tiden utvecklas så finns det inga riktvärden att gå på, utan man får se vad man kan få tag på när det blir dags för inköp och sen se hur djupt ned man kan placera korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett snabbt svar! Jag tar tillgång till glas och de är just 960 breda därav djupet, men ju mer jag funderar på det så tror jag att det kan bli väldigt häftigt med ett sådant djup!

En kompis till mig kommer att limma karet åt mig han hjälper mig även att bygga sump, men han har själv bara sysslat med sötvatten så jag har inte någon hjälp utav honom vad gäller flöden och ljus mm! Så jag försöker suga åt mig allt jag hittar på olika forum!

Om jag förstår det rätt så är det korallerna som kräver så mycket ljus! Jag är elektriker och sysslar ihuvudsak med ljussättning på forskningsstationer men då handlar det om växter!

Det måste finnas något luxtal som korallerna trivs bäst i både för dagsljus och månljus! Vilken färg på ljuset skall jag ha?

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan börja att plöja igenom dessa trådarna så får du ett hum om vad som anses bra för korallernas tillväxt:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50531-Lasse-dreamchip-bygge

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48924-5-kanals-100-watt-chip

Därefter har du alla DIY-byggen med olika chip du kan läsa igenom och förhoppningsvis se bilder från. ;)

Räkna med att få en massa följdfrågor... :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...