Gå till innehåll

Affes Dennerle NanoCube 60L


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på.

Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med inte tokmycket teknik tar det lugnt och känner efter på riktigt om salt är något jag vill hålla på med. Kostar inte samma enorma summa om jag vill lägga ner igen.

Så nu till själva karet.

Vill ha något runt 50L men formen på ett vanligt 54L var inte det jag ville ha utan något mer kubformat men tex clowhotellen har jag lite svårt för, gillar öppna kar. Efter lite surfande hittade jag på aquaristic.net deras Dennerle kuber som jag gillade stuket på ordentligt. Fick en skickad till Sverige för runt 600kr så känner mig inte rånad heller direkt.

Frågan nu var ju bara vad man ska ha för bänk till detta? Tittade runt överallt men hittade inget vettigt eftersom jag ville det skulle vara ett skåp som man kunde gömma saker i. Men sedan såg jag annat folk som använt IKEAs överskåp till kök så kolla in dem och hittade ett skåp med nästan perfekta mått för kuben så beställde ett Medtod 60x40cm(HxB) skåp från Ikea och köpte även till deras ställbara fötter i stål för att kunna få det helt i våg. Billigaste akvariebänken jag köpt tror jag. :)

Tekniken tänkte jag hålla på en acceptabel nivå denna gång. Ska vara kunna vara borta en vecka från karet i alla fall så helt tekniklöst kommer jag inte köra. Kommer en lista här under.

Tunze DOC comline 9004 skummare

Mazspect Razor Nano 60w

Teknik som jag har kvar sedan förra karet och kommer användas är

Bubbel Magus Doserpump

Tunze Osmolator 3155

Tunze Nanostream 6045

Streamer pumparna skulle jag egentligen vilja byta till en Jebo WP-25 men är rädd det är för mycket kräm i den och hört rykten om att det ska komma en WP-10 så tänkte hålla ut lite och se hur det är med de ryktena. Tunze 6045 pumparna kommer gå på lägsta inställningen i stort sett annars kommer det nog vara tokstorm i karet.

Satt och pillade och försökte lära mig Sketchup och lyckades göra skåpet och karet men sedan orkade jag inte mer och skummaren fick bli en svart fyrkan i rätt storlek i alla fall. Nästa vecka har både bänk och kar kommit så då kommer riktiga bilder.

post-6927-14468930647575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset ang möbel till kuben! Har själv en Dennerle 60l kub (med sötvatten) och gillar formatet skarpt, mkt bra service från Aquaristic också.

Skall bli spännande att se när du fått igång detta kar, jag tror det kommer bli riktigt snyggt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna gången är jag lite mer bestämd vad jag ska ha och det blir inga impulsköp har inte stressen att få igång det heller eftersom jag haft ett så hoppas jag får ett finare kar denna gången.

På tisdag kommer karet och onsdag bänken. Blir att måla baksidan på karet svart och göra lite små förstärkningar av bänken för säkerhetsskull även om karet inte är så tungt.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag fick jag min bänk från Ikea som jag beställt eftersom jag ville ha lite speciella färger. Men de visade sig att de kollat fel på lagret och skickat en bänk som var 60cm bred och 40cm hög i stället så jag åkte in till Ikea för att byta. Tyvärr hade de bara vit inne så det fick bli ett vitt skåp. Men så här i efterhand ser det nog inte så tokigt ut ändå. :)

Nu är det bara blanda saltvatten sedan åka till lokale handlaren på fredag och köpa sig några stenar.

post-6927-14468930707009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det går extremt långsamt framåt här.

Tekniken har varit på plats i några veckor(utom belysningen) och vattnet blandat. Men det var inte för ens i dag jag kom iväg och köpte mig lite sten.

Ville ha en låg stenhög som hade mer bredd. Men det jag över gjorde nog den låga höjden så ska ta mig iväg och köpa en stor sten till så jag kan få det lite mer som jag vill.

Nu är det bara en massa väntande och låta allt mogna innan det ska handlas städpatrull och sedan koraller.

post-6927-14468931081706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här går det som sagt extremt långsamt framåt. Men jag har lyckats få mig belysning i form av en Maxspect Razzor 60w på mina stenar nu i alla fall.

Kommer dock vänta med koraller och annat levande eftersom det verkar som jag kommer behöva flytta och då finns det ingen anledning att riskera livet på diverse koraller och annat innan jag flyttat klart.

Bjuder på en bild i alla fall.

post-6927-14468931255925_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Inga nya bilder för det finns inte mycket att visa. Men de har trillat in en städpatrull på 7st snäckor och 3 eremiter.

Funderat lite över korall val och det kommer nog bara vara LPS koraller i detta kar. Blir troligvis att inhandla de första korallerna efter Jul/nyår är tanken.

Ligger ett 600-700L kar i planeringsfasen men det blir nog inte verklighet av det förrens tidigast till sommaren.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...