Gå till innehåll

problem med ATI BM250


hbgot

Rekommenderade inlägg

jag har problem med min skummare ATI BM250

för någon vecka sedan stannade en av pumparna och jag vet sedan tidigare att motorblocken har haft problem då jag fick byta en för drygt ett år sedan när strömsladden sprack.

jag köpte då ett extra motorblock för att ha i reserv då frakten var nästan lika dyr som pumpen.

nu bytte jad detta för 2 veckor sedan och pumpen gick igång men igår så stannade den igen med det nya motorblocket.

jag har plockat isär och kollat så att det ser ok ut , när jag försökt starta så har den vid ett par tillfällen gått ett par sekunder för att sedan stanna.

oftast så känner man bara en lätt vibration när man sätter i kontakten men den börjar inte pumpa.

kan det vara så att det är fel på lager eller de roterande delarna?

någon som har en ide vad jag skall kolla på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är den gamla så skulle jag titta på buntbanden som håller trasslet, brukar få liknande problem när dom tar i för mycket eller går av.

Prova ta en 1ml spruta eller liknande o peta i insuget, dvs försök få snurrning på pumpen.

Om det får igång pumpne så kan det vara distansen mellan impeller plattan o blocket som är för litet, avhjälps med teflonpackningar.

Även för mycket trassel kan ge samma symptom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är hålet i impellern runt eller är det ovalt? Är det så att hålet är slitet å magneten inte kan snurra runt axeln så blir det att den står still.

Fick själv problem med min för ett tag sedan så köpte både ny impeller, gummi bussning och kermasik axel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...