Matthias_H Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Hej igår var jag till min lokala handlare och vi surra lite och titta i hans korall burk. Såg en acropora som ska vara blå men är brunt och har börjat vitna rätt mycket :-( han frågade mig om jag ville ha den så jag tänkte vi ger den ett försök då jag har betydligt mer ljus i mitt akvarium ån vad han har. Ser dock att den är mer vit nu på morgon än vad den var igår håller den på dö helt eller kan dom börja ta sig igen ? Tacksam för svar Citera
pegekin Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 InteUdäremotMatthias_nerifrån0673]Hej igår var jag till min lokala handlare och vi surra lite och titta i hans korall burk. Såg en acropora som ska vara blå men är brunt och har börjat vitna rätt mycket :-( han frågade mig om jag ville ha den så jag tänkte vi ger den ett försök då jag har betydligt mer ljus i mitt akvarium ån vad han har. Ser dock att den är mer vit nu på morgon än vad den var igår håller den på dö helt eller kan dom börja ta sig igen ? Tacksam för svarOm den ha vitna nerifrån så e de bara att klippa bort de döda och fragga om de liksom.Är däremot hela vit så be en bön eller nåt. Inte så mycket att göra då. Citera
Chum Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Skulle tippa på för höga näringshalter/fosfat. Fick samma problem med mina Acro när jag mattränade min fd Moorish Idol... Kolla ditt fosfat och se över din möjlighet att hålla näringshalten låg. Citera
Matthias_H Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 Felet sitter ju inte i mitt kar alla mina stenkoraller av samma sort mår toppen tog bara imot en som ser eländig ut och tänkte att man kanske får den att överleva :-)måste man slänga bort om den dör eller är de bara låta den vara :-)? Citera
Andreas N Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Bästa är att nypa dän grenar med frisk vävnad och nyp hälst en cm in på den friska delen. Jag har koraller som vart så angripna av vävnadsdöd så det bara fanns en polyp kvar men kommit igen och nu 1,5 år senare är 5x5 cm minst. Citera
Matthias_H Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 Jasså :-) tack så mycket :-) Citera
Matthias_H Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 Lägger upp en bild på den :-) så pass illa ser den ut :-) men tänkte att gratis va tusan kan ju testa den :-) Citera
Andreas N Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 ojj... den var sargad.... du har nog sämre odds på den mot o få 3 klöver på triss. men vissa har ju tur Citera
Guest Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Ser inte ut som det finns någon frisk gren på den som man kan spara. Vänta och se har du tur så kommer den igång. Citera
Matthias_H Postat 20 september 2013 Författare Postat 20 september 2013 Aa min tanke var bara att min handlare har för klent med ljus han har endast två st lysrör i sin burk och jag har 6 st så tänkte med lite tur så :-) måste beställa vattentester :-) ska byta salt också har tetra Marine men har köpt tropic Marine PRO reef nu :-) Citera
Guest Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Om korallen haft ganska dåligt ljus då bör man vänja in den till det starkare under någon vecka minst. Annars är risken stor att dom ogillar läget. Ser lite ut som den vitnat på den sidan som är emot ljuset och kan det vara ett täcken på att den bränt sig. Citera
Andreas N Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Jag ställer alltid nya koraller på botten första veckan efter inköp om man ser att den man köper korallen från har dåligt ljus då dvs. Citera
Matthias_H Postat 21 september 2013 Författare Postat 21 september 2013 korallen har börjat bli lite mera brun nu så får se vart det slutar :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.