Gå till innehåll

Dennerle Marinus - erfarenheter?


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Jag är lite sugen på att införskaffa ett nanokar och har tittat på Dennerles Marinus kub http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=182&Itemid=271〈=en

Köper man paketet verkar det vara "komplett". Är det någon som har erfarenhet av det här kitet? Är utrustningen som medföljer tillräcklig för att starta upp ett saltvattensnano?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det ser ut att vara i stort sett allt som behövs för att komma igång. Som med allt inom saltvattensvärlden finns det dock alltid förbättringar man kan göra. Cirkulationen är en sån sak, det hade nog inte skadat att sätta ner en liten streampump i kuben. Ljuset är kanske underdimensionerat för SPS men för mindre ljuskrävande koraller lär det ju funka. Skummare kanske man vill skaffa i framtiden men det är inte heller något som absolut behövs. Det räcker med hyfsat täta vattenbyten.

Intressant om du köper en sån där. Dokumentera gärna med en tråd om så sker. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det ser ut att vara i stort sett allt som behövs för att komma igång. Som med allt inom saltvattensvärlden finns det dock alltid förbättringar man kan göra. Cirkulationen är en sån sak, det hade nog inte skadat att sätta ner en liten streampump i kuben. Ljuset är kanske underdimensionerat för SPS men för mindre ljuskrävande koraller lär det ju funka. Skummare kanske man vill skaffa i framtiden men det är inte heller något som absolut behövs. Det räcker med hyfsat täta vattenbyten.

Intressant om du köper en sån där. Dokumentera gärna med en tråd om så sker. =)

Tack för snabbt svar! Jo, så är det ju med både söt- och saltvattenskar, det går alltid att uppgradera. Men om jag förstår dig rätt så ska det här paketet ändå vara helt ok att starta upp med, så kan man göra förbättringar om man vill det i ett senare skede.

Jag har hittat kuben till ett bra pris på www.zooroyale.de men vet inte om de skickar till Sverige - någon som vet? Men blir det ett köp blir det definitivt en tråd om uppstarten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog att jag beställer från zooplus.se. Har ingen erfarenhet av dem men det är den enda svenska sida jag hittat som säljer kuben och den tyska sidan verkar inte leverera till Sverige.

Det blir nog bara 30 l och inte 60 då det verket vara allt för svårt att få tag på plus att jag inte riktigt har plats för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill sätta ihop ett eget "paket" så finns den här butiken och dom har jag själv beställt ifrån - bra service, leverans hem till dörren och mycket väl emballerat, det finns dessutom referenser att läsa från många nöjda akvarister.

http://fish.aquaristic.net/Nano-Aquarium/?force_sid=d26d6a54f336d8ec8f2dd2c5557e3af3

Tack för tipset men jag har redan beställt och det blir en komplett 30 liters kub som jag plockar upp idag. Ska bli spännande att prova på det här! Har haft sötvattensakvarium i nästan hela mitt liv men aldrig provat på saltvatten. Jag vet att det är lite vanskligt att börja med ett nanokar när jag gör det här första gången med salt. Dock tycker jag att jag har läst på en del det senaste året. Jag har haft flera nanokar med sötvatten med god framgång, och jag vet att det finns hjälp att få här när problemen dyker upp. Plats och ekonomi satte också stopp för något större.

Så till två funderingar...

Vilken bakgrund lämpar sig bäst för ett saltvattensakvarium? Jag tänker blå eller svart bakgrund, vad kör ni med?

Djur - det är inte på tal att stoppa i några fiskar eller evertebrater på flera veckor men jag vill ändå bolla idéer vad man kan ha för levande (bortsett från koraller) i en 30 liters kub. Räkor ska ju gå bra. Men hur är det med fisk? Som jag har förstått det lämpar sig ett såhär litet kar endast för små arter av fisk som normalt sett har ett väldigt litet revir och är rädd för större fiskar. Karet lämpar sig också bara att hålla 1 kanske 2 individer. Så om det ens är tal om fisk vill jag välja med omsorg. Jag har läst att gobies ska funka bra. Vad tror ni om det? Har ni några arter att rekommendera som är hyfast enkla att börja med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...