Leffep Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Möblerade om lite i min 50 l burk och hittade två gula och en ljusbrun grej. Stora som ett halvt lillfinger, ungefär. Vad kan det vara?Tack på förhand/ Leif Citera
Andreas N Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Ja det är svampar. De gillar oftast inte ljus. De renar vattnet bra iaf och är bra för allt liv i akvariet. Citera
JoWa Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 japp det är svamp bara att behålla men du kanske inte ska ha dom i ljuset Citera
Leffep Postat 22 september 2013 Författare Postat 22 september 2013 Jaha, tack. Det var ju synd dom inte gillar ljus, dom gula är ju fina. Nu har dom legat ljust i drygt en månad och dom har inte protesterat än, jag har inte så jättestarkt belysning heller.. Citera
Leffep Postat 22 september 2013 Författare Postat 22 september 2013 Flytta dom lite lägre i karet kanske? Firrarna gillar ju ändå när jag flyttar om lite.. Citera
Laggeman Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Ifall du är nöjd med din aquascape, så låt den vara, låt karet "gå in sig" som det är så fiskarna kan få lite lugn och ro och inte behöver känna sig stressade.Svamparna kan mycket väl växa i belysta och ljusa partier i karet, men behöver inte ljuset för att klara sig. Det finns svamp som inte tycker om ljus, men de försvinner efterhand, eller "flyttar på sig" dvs kommer att släppa sporer och komma upp på annat håll igen. Citera
Leffep Postat 22 september 2013 Författare Postat 22 september 2013 Nä, jag stökar inte runt i onödan. Det har varit igång ca ett år nu, så det värsta skiten är väl över. Puffern är faktiskt framme och "nosar" när jag är nere och bökar i akvariet. Det har hänt två gånger att den hoppat ur akvariet när katterna lekt på golvet framför.Startade med 30 l. som blev 50 l. efter nån månad. Nu ska mitt gamla 100 l. släpas fram snart.. Behöver dock uppgraderas lite, belysning, sump mm. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.