Chum Postat 28 september 2013 Postat 28 september 2013 Vad kan det bero på när skummaren plötsligt får fnatt och producerar så sjuuukt mkt mikroskopiska luftbubblor att hela karet blir en dimma..? Citera
Tedde Postat 28 september 2013 Postat 28 september 2013 Nu vet jag ju inte vilken typ av skummare du har, men om vatten nivån blir för låg i skummaren så skummar den större mängd bubblor i stället för vatten. Citera
dahlgren Postat 28 september 2013 Postat 28 september 2013 Ingen bubbelfälla och returen för nära skummarens utlopp fick samma resultat hos mig Citera
saltatrox Postat 28 september 2013 Postat 28 september 2013 Vad kan det bero på när skummaren plötsligt får fnatt och producerar så sjuuukt mkt mikroskopiska luftbubblor att hela karet blir en dimma..?Oftas så får man göra rent ventilen från luft tillförseln. Brukar samlas massa gucka där Citera
Chum Postat 28 september 2013 Författare Postat 28 september 2013 Jag har en Deltec SC2060 som funkar perfekt fram till idag. Det enda jag gjort (utöver att riva i min scape efter jakt på fisk (se Fiskar/Agressiva arter)) är att jag adderat FM Ultra Phos 0,04 i påse... Kan det ha sabbat ytspänningen på vattnet? Citera
Guest Postat 28 september 2013 Postat 28 september 2013 Det är inte så att du rivit upp en massa skit som göttat sig mellan stenarna så skummaren flippat. brukar isf ta någon dag innan den är normal igen. Brukar kunna bli nini bubblor hela skummaren knökad med "dis" Citera
salar Postat 28 september 2013 Postat 28 september 2013 Du rev väl upp din sten ur karet för ett dygn sedan?Hoppas att det bara blir skummaren som fick frispel och inte det levande.Patrik Citera
Chum Postat 28 september 2013 Författare Postat 28 september 2013 Jo jag rev upp alla stenar och jagade fisk innan jag lade om scapen igen... men har aldrig varit med om att stök i karet resulterar i 35 miljarder mikrobubblor? Det bliev ju inte så här när jag gjorde scapen första ggn o sedan drog igång skummaren samma kväll. Att den skummar extra mkt är en sak, men alla dessa gaziljoner bubblor. Jättekonstigt. Misstänker fortfarande Ultra Phos i påsen. Tog ur den tills vidare. Eller så kanske det var för att jag hade händer/armar i karet i flera timmar som gjorde at vattnet ändrade karaktär och skummar flippade ur därför. Jag vet inte, men "skumt" är det =/ Citera
Chum Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 Plötsligt slutade den producera femhundrafyrtiotusenelvahundragaziljoner luftbubblor per kvadratmillimeter... så nu beter den sig som normalt igen. Under denna process så skummade den väääldigt dåligt och extremt blött också, så det kan inte vara skiten i vattnet utan måste nästan vara vattnets "densitet" eller ytspänning som rubbades av mina händer/armar. Hade dock varit intressant att veta säkert, men men... Nu verkar den vara på banan igen iaf. Citera
Guest Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Krävs ju väldigt lite för att en skummare skall flippa. kan mycket väl vara flötet på huden men ofta leder det till en utebliven skumning. Men allt kan hända. Det viktiga är att det rättat till sig:) Citera
Chum Postat 30 september 2013 Författare Postat 30 september 2013 Sant! Fast man är ju vetgirig och vill lära sig så mkt som möjligt om hobbyn, så därav alla frågor, även om vissa förblir obesvarade mysterium, hehe =) Citera
Guest Postat 1 oktober 2013 Postat 1 oktober 2013 Man kan aldrig fråga för mycke Inga frågor är dumma och alla har vi olika erfarenheter som är till för att delas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.