Gå till innehåll

Ser den här stenen ok ut?


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Jag köpte levande sten av en privatperson idag till mitt första saltvattensakvarium jag håller på att starta upp. Jag är lite osäker på om stenen verkligen är "levande". När jag var i en akvariebutik senare under dagen och såg deras levande sten såg den helt annorlunda ut. Deras sten skiftade i olika färgnyanser och det växte gröna och röda/lila alger på den.

Min sten har bara en färgnyans, och den är gulaktig/sandfärgad. Kan man förvänta sig att den kommer att börja blomstra när den väl kommer ner i karet och får ljus på sig, eller ser stenen död ut? Skulle vilja att ni som har erfarenhet av det här med levande sten tar en titt på mina bilder och säger hur ni tycker att den ser ut. Jag kanske oroar mig helt i onödan!

post-7927-14468930940104_thumb.jpg

post-7927-14468930940366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den legat i en sump så är det fullt normalt utseende. Det kommer att börja växa alger på dom också. Det som är rosa-lila är kalkalger som växer över stenen. Har du fått bra sten så kommer det poppa upp både ett och annat.

Den ska ha liggat i någon form av tunna med saltvatten så den har inte legat torrt. Men om det har varit sumpsten vet jag inte. Hoppas på att den börjar blomstra när den kommer i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du osäker sätt dem i en hink med vatten "salt" några dagar och mät fosfaten. Så den ej släpper en massa. Men för ögat ser den bra ut. Dock är det viktiga med sten det som ej syns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du osäker sätt dem i en hink med vatten "salt" några dagar och mät fosfaten. Så den ej släpper en massa. Men för ögat ser den bra ut. Dock är det viktiga med sten det som ej syns.

Jag har dem i en hink med saltvatten och en liten luftpump med syresten för tillfället (räcker det?). Jag luktade på stenarna och de luktar ingenting så det verkar inte vara något ruttet på dem. De känns snarare FÖR "rena". Ska göra som du säger och mäta fosfathalten om någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var iväg och köpte två nya ls idag. De hade betydligt mer påväxt på sig och såg ut som (enligt mig) levande sten ska göra. Jag tänker att dessa två stenars liv sprider sig till mina andra stenar när de väl kommer på plats i karet. Just nu ligger hela högen i en spann med saltvatten och en liten cirkulationspump. Borde jag sätta en lampa över spannen så att stenarena "vaknar till liv"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...