Gå till innehåll

Markus RSM130


Markus321

Rekommenderade inlägg

Nu har jag en fråga till er om mina acropora som jag köpte av Andreas N på träffen på sjöfartsmuseet i söndags.

Den är grön på ena sidan och vit på andra sidan, är detta något som kan läka eller är det bättre att slänga den och köpa en ny?

[ATTACH=CONFIG]104696[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]104697[/ATTACH]

Den fraggen ser ju prima ut i nuläget.. Och som redan nämnts bara blivit lite skuggad på ena sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det börjat dyka upp mikrobubblor i karet som sätter sig under stenar och ytavrinningsboxen bland annat.

Det lustiga är att när ljuset sätts på vid 14 så är de borta men blir fler och fler under tiden ljuset är på för att sedan avta när ljuset släcks.

Är det någon som vet varför dessa mikrobubblor uppstår när ljuset är på och vad man kan göra åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp lite bilder på karet.

Först en helhetsbild där man också kan se hur mycket mikrobubblor det är.

post-7536-1446893144236_thumb.jpg

Här är min nya bubbeltip anemon.

post-7536-14468931442679_thumb.jpg

Min knappsamling som jag hoppas kan bli fler sorter i framtiden.

post-7536-14468931443008_thumb.jpg

Här ser ni min enda acropora som jag har för att se om de trivs i karet innan jag skaffar fler. Som ni ser så verkar den inte må så bra då den har börjat vitna i topparna. Ni ser också mikrobubblor runt omkring.

post-7536-14468931443302_thumb.jpg

Har ni tips om mikrobubblorna och acroporan så tas de tacksamt emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min acropora har nu vitnat ytterligare, har kört utan ljus i ett dygn och detta dygnet kör jag med 1 timmas ljus. Detta för att se om det hjälper med att få bort mikrobubblor.

Har läst runt i trådar om vitnande acroporor från toppen och det verkar som att de lätt kan brännas av för mycket ljus. Tror ni att detta kan ha hänt min acropora?

post-7536-14468931479274_thumb.jpg

post-7536-14468931479456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...