Gå till innehåll

Mitt Dennerle Marinus 30 L


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Du har bytt 25% av vattnet 4 gånger. Inte samma sak som att byta 100% av vattnet en gång. (du har inte bytt ut allt vatten, för vid varje byte byter du en del av det vatten du bytte föregående gång, så efter 4 byten har du fortfarande orginalvatten kvar) Men det är ju bara en teknikalitet.

Ska bli kul att följa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har bytt 25% av vattnet 4 gånger. Inte samma sak som att byta 100% av vattnet en gång. (du har inte bytt ut allt vatten, för vid varje byte byter du en del av det vatten du bytte föregående gång, så efter 4 byten har du fortfarande orginalvatten kvar) Men det är ju bara en teknikalitet.

Ska bli kul att följa.

Har också funderat på det där och du har alldeles rätt. Hur som helst så ska väl det mesta kranvattnet snart vara borta då det hela tiden blir mer och mer utspätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har noll-värden på ammonium-nitrit-nitrat testade jag igår hur det stod till med kvävecykeln. Jag har fruset vuxen artemia hemma som jag matar mina sötvattensfiskar med. Jag tog några sådana här småkräftor, ca 5 st, och la ner i mitt lilla kar. De fastnade snart i filtret. I morse var de inprincip upplösta vilket borde tyda på en bra nedbrytning. Mätte ammonium-nitrit-nitrat-värdena igen. Och samtliga visade på noll igen! Hade hoppas på att de två första skulle visa noll men att nitratvärdet skulle ha höjts en aning. Blev inte så mycket klokare av det här, vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats...

Jag testade också fosfatvärdet i morse och det hade stigit till 0,2. Detta kan ha berott på artemian jag hällde i men kan också bero på de trådalger som sakta håller på att dö. Dock tycker jag att en ökad nitrathalt borde gå hand i hand med en ökad fosfathalt (som tidigare visat 0,05)...

Jag har ingen fosfatremover i karet då det är så litet. Jag ska först och främst prova att tillsätta lite kalkvatten. Mitt kH och pH är lite lågt, 7 dH respektive pH 7,9. Ett ökat pH-värde ska ju kunna få ner fosfathalten något om jag förstått det rätt. Får väl se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering...

Har bytt saltet som följde med akvariepaketet till Tropic Marin sea salt. Ett bra val känns det som med tanke på att kH och pH ökade till önskade värden. Har fortfarande noll-värden på ammonium och nitrit. Fosfatvärdet är fortfarande lite för högt så jag har beställt en fosfatremover. Mitt nitratvärde har varit väldigt lågt, in princip 0. Valde därför att tillsätta lite KNO3 efter att ha läst på forumet att man kunde göra det. Värdet ligger nu på ca 3 ppm.

De bruna kiselalgerna verkar ha försvunnit men trådalgerna biter sig fast. Dock verkar de varken blir färre eller fler. Jag skrapade rutorna fria från trådalger förra veckan och det har inte kommit några nya. En intressant iakttagelse är att sedan jag tillsatte KNO3 har trådalgerna fått en rödaktig färg. Har även fått en tunna hinna av röda alger på vissa ställen i karet (typ cyano fast ändå inte - inga bubblor, inte gröna). Kalkalgerna på den levande stenen verkar också ha vaknat till liv sedan KNO3-tillsatsen. Återstå att se om det var en bra eller dålig idé att höja nitrathalten.

qExXoKQ.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...