Gå till innehåll

Vad gör min anemon?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag hade problem med en anemon som betedde sig lite konstigt. En dag när jag kollade på den så så öppnade den munnen och rapade ut en fet brun sträng. Jag blev helt förvånad och trodde den skulle dö. Dagen efter så var den bruna anemonen albino. Läste på lite mer om detta och fick reda på att den av någon aledning hade stött ut sin symbios alg. Den som gör att den klarar att endast leva på ljuset. Zoo... nångting. Tycker ordet är jobbigt :). Hur som helst så är det bara till att stödmata anemonen tills den återbildar algen igen. Har inte haft några konstiga vattenvärden så vet inte varför. Den käkar räkor med god aptit och jag brukar alltid kontrollera så att den har bra grepp i tentaklerna. Undrar vilken färg det är på symbiosalgen på en vit anemon? Vit kanske?

Googla på "expelled zooanth..."

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med en anemon som betedde sig lite konstigt. En dag när jag kollade på den så så öppnade den munnen och rapade ut en fet brun sträng. Jag blev helt förvånad och trodde den skulle dö. Dagen efter så var den bruna anemonen albino. Läste på lite mer om detta och fick reda på att den av någon aledning hade stött ut sin symbios alg. Den som gör att den klarar att endast leva på ljuset. Zoo... nångting. Tycker ordet är jobbigt :). Hur som helst så är det bara till att stödmata anemonen tills den återbildar algen igen. Har inte haft några konstiga vattenvärden så vet inte varför. Den käkar räkor med god aptit och jag brukar alltid kontrollera så att den har bra grepp i tentaklerna. Undrar vilken färg det är på symbiosalgen på en vit anemon? Vit kanske?

Googla på "expelled zooanth..."

Mvh

Göran

Läste detta.

zooxanthellae is "brown stringy".

"White stringy" suggests a mucus net, a food-trapping device employed by very many corals. They pay it out, then reel it back in for ingestion and digestion.

The object prey is bacteria, protozoa, and motley suspended organic goop.

Men eftersom avföringen även den ska ut från samma håll (trevligt) så är det kanske så att den bara släpper iväg lite avföring.

Detta är kanske en ledtråd till va det kan vara. Eller en ide om vad man kan söka vidare på. Jag är själv helt nollad. Man får lite på andras erfarenheter till man blir berikad av egna.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...