Gå till innehåll

Det är nåt som inte riktigt stämmer...


Rekommenderade inlägg

Hej, testar att posta mitt problem här, skulle verkligen behöva lite råd:

I mitt 80l akvarium som varit igång ca 3 mån har jag ett kenyaträd, en rhodactis, en lobphytum, en fotosyntetisk gorgonia, stjärnpolyper och en ricordea florida som alla mår riktigt bra. Sen till problembarnen:

1. Min fina blastomussa wellsi fick en del svarta toppar och har långsamt förtvinat huvud för huvud, endast tre-fyra små som fortfarande ser välmående ut. Vet att de är lite svåra att placera rätt och har testat tre platser, ligger på botten just nu med mindre direkt ljus jämfört med tidigare. Vad kan de svarta topparna bero på? Tips på placering?

2. Har knappar som sakta delvis förtvinat(?) i några delar, dock finns det en del som är rejält utfällda och ser välmående ut.

3. Min Euphyllia glabrecens har mått bra i 2 mån men nu ser lite tillbakadragen ut efter medecinering med Herbtana (vet inte alls om det är orsaken). Framför allt är det ett par huvuden som knappt fällt ut polyperna och ett verkar nu ha dött. De andra huvudena är lite reserverade med mindre polypexpansion jämfört med tidigare. Har placerat om korallen idag till det höga läge den mådde bra i senast.

4. Har också haft en Montipora digitata fragg (sen ett par veckor) som vitnat bakifrån trots att den sitter högt och i bra flöde. Vävnad endast kvar på ljussidan nu, ser inte lovande ut.

5. Har tidigare förlorat en Hystrix, (troligen för lite flöde och ljus och ett svajigt KH)

Så till lite värden:

Alkanitet 7,7 (detta har svajat en hel del pga dålig saltbatch, buffrar ett par ggr per vecka) (Salifert test)

PH 8,0 (Salifert)

Ammonium 0 (Salifert)

Nitrit 0 (Salifert)

Nitrat 2,5 (Salifert)

Fosfat Lägre än 0,00 (Fauna Marin)

Salinitet 1,025 (Refraktometer)

Temperatur 25 C

Har tyvärr inga Ca el Mg tester än men kan ana att de är lite ur balans (låga) med tanke på vad andra skrivit om den felblandade saltbatchen, TM ProReef. Har dock nytt salt av samma märke nu som jag bytt vatten med två gånger (byter ca 10 % per vecka). Bör jag göra ett större vattenbyte?

Fyller på osmosvatten varje dag, dunstar ca 1/2 liter / dag.

Har 36w noname led från Triton (8 blå / 4 vita a 3 w). Kanske är i svagaste laget, eller?

Polario 7ml står för cirkulationen. Den ska ju räcka gott och väl men har även en liten Tunze 6015 som jag skulle lägga till.

Skummar med Tunze 9004.

Kör med långtidsverkande aktivt kol.

Som jag nämde ovan har jag nyligen behandlat fiskarna med Herbtana mot prick.

Fråga mig om jag glömt nåt annat av vikt...

Alla förslag mottages tacksamt!

post-7703-14468930981785_thumb.jpg

Ang bilden: Notera att Kenyaträdet och Euphyllian just bytt plats med varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag tycker att de viktigaste testen att ha koll på i början är kalsium, mg, kh och salthalt. Har du bra värden på dessa och bra flöde och ljus så funkar det mesta att ha i karet. När du har balans på dessa kan du utöka att kolla nitrit, nitrat, fosfat mm. Det låter ju som att du behöver höja lite värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fosfat ska du aldrig nolla, testa höja till 0,02-0,04.

Ok, det visste jag inte! Enl "salvattenskemi för dummies" står att man ej behöver åtgärda för låga värden men så är det alltså inte? Aktivt kol och buffer ska enl samma kompendium höja värdet men det har ju uppenbarligen inte hjälpt. Nån annan vanlig metod att höja som du kan tipsa om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag tycker att de viktigaste testen att ha koll på i början är kalsium, mg, kh och salthalt. Har du bra värden på dessa och bra flöde och ljus så funkar det mesta att ha i karet. När du har balans på dessa kan du utöka att kolla nitrit, nitrat, fosfat mm. Det låter ju som att du behöver höja lite värden.

Ok, tack! Ska införskaffa kalcium och mg tester imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm. du har mätt allt utom de viktigaste parametrarna , för att nämna några , CA , KH , MG. Kolla dessa och återkom när det är gjort. I nystartade akvarier ha MG en tendens att förbrukas i rasande fart.

Ok, tack. Ska som sagt kolla detta imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder ett medel som heter no3po4 från red sea som jag "styr" mitt fosfat och nitrat med. Märker jag att det dippar doserar jag mindre av det. Med andra ord så låter jag bli eller använder mindre av fosfatsänkande preparat om det blir för lågt så höjs det av sig själv. Vad man exakt kan göra för att höja det vågar jag inte rikitgt svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm. du har mätt allt utom de viktigaste parametrarna , för att nämna några , CA , KH , MG. Kolla dessa och återkom när det är gjort. I nystartade akvarier ha MG en tendens att förbrukas i rasande fart.

Har mätt idag och konstaterat att Magnesium ligger lågt som du skrev, 1125 mg/l enligt Salifert. CA var lågt men ok på 395 mg/l (Salifert).

Efter ett vattenbyte på 8l mätte jag igen och hade ett MG på 1170 mg/l.

Funderar på att göra några täta vattenbyten på 10% per dag, eller blir det för snabba förändringar? Om jag inte kommer upp i bra värden om några dar testar jag tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I et sådant litet kar som du har så skulle jag vara väldigt förvånad om du inte skulle få årdning på det med enbart vatten byten då kan höra till 20%/vecka om något dragit iväg eller så. I starten är det lite upp och ner tills det stabiliserat sig. Dalta inte med en massa pulver. hade du haft ett proppas stenkorall kar med en jätte tillväxt så kan doseringar mm vara på sin plats men nu kör på vattenbyten och kolla över hur du hamnar. Det tar tid att få ordning på ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...