Anlu Postat 5 oktober 2013 Dela Postat 5 oktober 2013 Det verkar som man måste göra alla fel i textboken själv innan man lär sig......Jag har en acropora som sitter högst upp i karet. För två dagar sedan bestämde jag mig för att dra upp krämen på lampan.Generellt så har karet reagerat positivt men idag såg jag att acorporan har lite grå/vita toppar och att polyperna på ovansidan av grenarna inte är ute.Skolbok's exempel på brända toppar......Nu har jag lagt över ett litet skydd som drar ner ljuset just över de översta korallerna något. Räcker detta, eller måste jag skyla korallerna helt/släcka ner karet? Vad mer kan jag göra för att gottgöra mitt misstag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 5 oktober 2013 Dela Postat 5 oktober 2013 Höja upp lampan ett tag hjälper med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 5 oktober 2013 Dela Postat 5 oktober 2013 Flytta ner korallen, minska på ljuset eller höj armaturen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Anlu Postat 5 oktober 2013 Författare Dela Postat 5 oktober 2013 Har höjt upp rampen nu också. Finns det mer än att dra ner ljuset. Jag tänker på mata mer, amino syror eller annat gott för korallerna som gör att de hämtar sig fortare.After sun kräm så att säga ;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 5 oktober 2013 Dela Postat 5 oktober 2013 KZ sponge power skall ha en läkande effekt om man läser på beskrivningen iaf.... Men flytta ner korallen tills du se att den återfått sina polyper så skall du nog kunna flytta upp den igen eller sänka armaturen men ta det försiktigt nästa gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.