Gå till innehåll

Hjälp


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag har problem med mitt kar och hoppas att någon kan hjälpa mig att finna lösning på problemet.

Varje vecka byter jag ca 30-40 lit vatten i mitt 400 lit kar. Under de 2 senaste månaderna så ser det ut så här. Det enda jag kan se som förändrats är att jag tagit bort doppvärmaren.

salt: Tropicmarine salthalt 1,025

magnesium: 1500

kalcium:500

ph:8,5

fosfat:0,03

nitrit:0,5

nitrat:2,0

kh:7,0

jag vet att magnesium,kalcium och nitrite är hög men kan detta verkligen vara orsaken?

post-4834-14468931024166_thumb.jpg

post-4834-1446893102453_thumb.jpg

post-4834-14468931024837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första som slår mig är, vad mäter du salthalten med?

När både ca och mg är så höga så tyder det ganska ofta på för hög salinitet, i regel bör kh vara högt då med men ändå.

Så lågt kh och så högt ca är lite galet, antingen är det allvarliga fel på värdena eller så är testerna kass.

Vad använder du för tester?

Hur länge har du ljuset på?

Har du städpatrull, vad och hur många?

Det du har i sanden är antingen kiselalger, dinoflagellater eller cyano, svårt att skilja dom åt framförallt på lite halvdassiga bilder.

Gör några täta vattenbyten och använd en "sand-dammsugare" och sug upp allt du kan av gukket.

Öka cirkulationen på drabbade ställen brukar vara ett allmänt tips som kan fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första som slår mig är, vad mäter du salthalten med?

Sera Marin saltmätare (flyt typen)

När både ca och mg är så höga så tyder det ganska ofta på för hög salinitet, i regel bör kh vara högt då med men ändå.

Så lågt kh och så högt ca är lite galet, antingen är det allvarliga fel på värdena eller så är testerna kass.

Vad använder du för tester?

salifert tester nyinköpta

Hur länge har du ljuset på?

fullt ljus ca7tim/dag

Har du städpatrull, vad och hur många?

har både sandvändand stjösjärnor och sandvändande fisk+ sniglar

Det du har i sanden är antingen kiselalger, dinoflagellater eller cyano, svårt att skilja dom åt framförallt på lite halvdassiga bilder.

Gör några täta vattenbyten och använd en "sand-dammsugare" och sug upp allt du kan av gukket.

Öka cirkulationen på drabbade ställen brukar vara ett allmänt tips som kan fungera.

jag har 2st koralia4, 2st Koralia3 samt 2st Koralia nano så rörelse i vattnet borde vara god

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä dom skall hålla ett år utan problem såvida dom inte frusit eller blivit utsatta för varmt vatten.

Testa kh på osmosvattnet om du vill utesluta det som felkälla, slår det om direkt så bör allt vara frid o fröjd.

Vanligtvis så brukar cyano komma som resultat av ett skevt förhållande mellan fosfat och nitrat, drar man ner på fosfaten så brukar cyanon få det lite jobbigare.

Sen gäller det bara att vara konsekvent o jobba på med att trakassera den.

Dinos är lite annorlunda, jag har haft en lite en gång men då råkade jag ha faunamarins algmedel hemma(påverkar inte algerna så mycket men dinos verkar inte tåla medlet).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du kvar att störa det bruna så mycket det går, bästa är att suga upp det vid vattenbyten.

Dubbelkolla så dina tester och mätare verkligen visar rätt, se om du kan kontrollera hos en annan akvarist/butik.

Kolla gärna värdena i en nyblandad sats vatten innan byte med.

Finns inte så mycket fler åtgärder att göra akut, vid dessa problem är tålamod och stabila värden nyckeln.

Möjligtvis om man kan sänka belysningstiden, om man inte har ljuskänsliga koraller i.

Minska på matningen i karet till varannan dag, och även mängden, kan vara en åtgärd att prova.

Själv brottades jag med dino i ett år eller liknande, sen försvann det lika plötsligt som det kom, vet inte varför.

Antagligen något näringsämne som tog slut.

Ett ganska snabbt sätt att kolla om osmosen är ok, mät kh på finvattnet det ska slå om på första droppen då vet du att membranet är ok.

Kan vara en ide att byta kol/sediment filtren på osmosen, max ett år brukar man väl rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu börjat att dosera FM alginex så tiden får utvisa hur det går. Det verkar behövas lång behandling varannan dag med upp till 25 behandlingar. Jag återkommer med resultat. Kan tillägga att mina övriga världen är en följande:

Alk 8,3

mg1500

ca 500

ph 7,7

salt 1,022 (skall höjas)

po4 0,03

No2 0

no3 5,0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...