Gå till innehåll

Fråga om KH


fotte

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde.

Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi.

Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde.

Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade.

Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat)

Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"?

Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in.

Akvariet är på 200liter med en sump på 54liter men kanske 30 liter i.

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till tillväxt :)

Har du hittat en orsak till att karets invånare inte trivs fullt ut, som i ditt fall Kalium kan vara.

Så sätter koraller och kalkalger fart om du doserar Kalium (ja och om det nu är Kalium som begränsar).

Men en liten brasklapp dock, om du har lågt Mg i karet så kan det bli så att din Ballingtillsatts fälls direkt till Kalciumkarbonat o då spelar det liksom mindre roll hur mycke du häller i för att då förblir KH lågt.

Det är det som är lite trist samt ändå spännande med denna hobbyn.

Man kan göra 99 saker helt rätt o ändå inte fåtill tillväxt och huxflux så bara funkar det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hupa hupa 360 i Ca är inge kul, mina koraller gillar det inte alls kan ja säga. Dosera 7 gram på en gång och mät igen om en timme. Du borde hamna på runt 380 giveortake beroende på dittendatten.

OBS höj inte mer än max max 20 i Ca per dygn. När du är över 400 så höjer du 10 i Ca/dygn

Däremot 1260 i Mg är inga probs men du kan ju börja med 5gram Mg sen 7gram Ca sist 10gram KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...