Gå till innehåll

levande sten kvalitet


hagbard

Rekommenderade inlägg

I början köpte jag sten med tveksam kvalite enligt hörsägen från en handlare i karlstad...inte en gnutta med fulalger på över ett år...samt några sten med hyperkvalitet enligt hörsägen på senare tid...=fulalger...alltså riktigt fula alger av värsta sort...undrar om inte viss sten är tillverkade o går under annat namn i handeln...jag ångrar nu att jag inte köpte all sten från början för 60 kronor kilot i karlstad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

/0-tals frilla vill man inte ha. Då är det antagligen en hel del fosfat i "toppen stenen" bara för den va dyrare :) Det är trisst när det blir så då är det fullt ös på remover som är på tapeten och hoppas på det blir bättre ger det inte upp är det bara att sula i stenen i en hink och byta vatten i hinken ganska ofta tills fostat nevån är rimlig. Har sätt fuskt sten som har allt från halm i sig till typ lecakulor. Halmen ruttnar och då är det sopor med stenen.

Är det fusk sten eller riktig sten du har? är det fusk skulle jag kastat den är det riktig skulle jag göra allt då den är hotad i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör som jag alltid gjort..remover samt delvattenbyten...pinsamt om konstgjord sten säljs som prima..det är ju inget snack om saken..jag har haft i död sten cyklad som inte har en gnutta av dessa alger på sig...de måste komma från stenen...kladd3 du vet vad jag menar för alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här skriver ciklidhuset lerum! Artificial Liverock (Maricultuered cement based) mycket fin full med kalkalger och annat 155 kr kilo.....................tummen upp för det! Alltså de har alternativ i sitt sortiment....man undrar om alla handlare har samma koll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag vetat om det skulle jag inte köpt ev cement baserad sten...vilket jag tror jag gjort...handlarna bör nog vara lite mer nogranna i sin spec.Jag som kund kräver det..synar man den levande stenen lite närmre typ på undersidan så ser man skillnad...luktar cement lång väg...:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte 20 kilo här i karlstad den stenen är full med liv men 0 kalk alger 100kr/kg sen köpte jag 10 kilo på cilklidhuset den stenen var full med kalkalger och några fina knappar mycket fin sten 155 kr/kg, har också köpt 10 kilo av bengt i gtb han har den bästa stenen tycker jag, full med liv och koraller för 150 kr /

När jag la i sista stenen från cyklihuset 2 dagar senare så fick jag problem med cyano som jag nu har bekämpat, tror knappast att det va pågrund av stenen men värt att skriv,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstgjord/odlad sten behöver absolut inte vara sämre än skördad sten - det handlar väl som vanligt när det är människor inblandade om hur det är gjort och av vem.

Gör man det rätt så är det korallkross och kalkcement som formas och sedan kultiveras i havet, i typ 6månader - största fördelen är ju rent ekologiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra egen sten har många förkastat pga av urlakningar...vissa typer av cement innehåller silikat/fosfat i mängder..hur vet man att de som tillverkar detta på en strand på bali använder rätt? sen i plurret i 6 mån....nej det får räcka med 2 veckor...nu skördar vi........Att göra egen sten kostar noll o ingenting.....50 kilo gör jag. bokar en rest charter till grand Canaria tippar i stenen i atlanten...återvänder efter 6 månader på en ny charter tar med mig stenen hem igen.....50 kilo a 170:- för konstgjord sten i affären=8500:-......är ju snudd på att jag lyckas hålla den budgeten med mitt förslag och få lite semester på köpet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förkastad sten pga urlakning...

Det går att göra saker rätt och fel på en varierande skala däremellan - det var väl det s.k GARF-projektet som startade den här modellen för att skydda naturresurser.

Du kan få redigt dålig naturlig sten också - beror ju på hur den hanterats.

Att göra egen sten har många förkastat pga av urlakningar...vissa typer av cement innehåller silikat/fosfat i mängder..hur vet man att de som tillverkar detta på en strand på bali använder rätt? sen i plurret i 6 mån....nej det får räcka med 2 veckor...nu skördar vi........Att göra egen sten kostar noll o ingenting.....50 kilo gör jag. bokar en rest charter till grand Canaria tippar i stenen i atlanten...återvänder efter 6 månader på en ny charter tar med mig stenen hem igen.....50 kilo a 170:- för konstgjord sten i affären=8500:-......är ju snudd på att jag lyckas hålla den budgeten med mitt förslag och få lite semester på köpet :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?11876-Göra-egen-levandesten-cementfråga/page2 finns många funderingar om göra rätt...som sagt hade det inte vart så mycket om och men ang cementbaserad sten skulle jag gjort egen för länge sedan...men törs inte pga av urlakningen och kanske ph höjande, Tycker det är rimligt att få reda på om stenen är cementad eller naturlig för 170 kronor kilot...mitt val om jag vill köpa eller inte. Jag vet att från början avsågs inte konstgjord sten som "levande stenar"...det har de sista åren rörts ihop verkar det så till den milda grad att inte ens handlarna vet vad som är vilket
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...