Gå till innehåll

Dumma skummarfrågor...


Datate

Rekommenderade inlägg

Har skaffat mig en skummare till mitt "framtida" saltprojekt.

Skummaren är en "H&S A-150-F2001".

img_0596kopiera_orig_SE.jpg

Här är då en bild på skummaren, och även som jag fattar att den funkar.

Är ännu långt ifrån någon start, och har egentligen heller ingen koll på hur denna skummarmodell funkar.

När jag startar karet så kommer jag köra utan sump, och en av tankarna är att jag skall bygga en högre bänk å ha skummaren och osmos-behållare (samt ev filter och reaktorer) under karet.

Det jag då blir lite fundersam över är hur tusan man skall få upp vattnet igen från skummaren till karet!?

Om jag förstått det hela rätt så förs vattnet in via ingångsröret över pumpen. Därefter "skummas" vattnet av och leds ut genom ut-röret. Men hur jag än funderar så får jag inte till det hur i hela världen man skall kunna ha skummaren under vattennivån (kan man det över huvud taget?). Om jag fattat det rätt så skall avluftnignsröret vara öppet och vattnet skall "vika av" till vänster genom ut-röret. MEN...om vattennivån är högre så borde väl istället vattnet pressas upp genom avluftningsröret? Vi snackar asså om en bänk på 80cm och därpå ett kar på 60...så vattenytan skulle hamna på 140-145cm...

En annan fråga som jag jag undrat mycket över, men nu tror mig ha hittat svaret på, är hur man får vattnet till skummaren. Pumpen på skummaren borde ju bara cirkulera runt vattnet innuti skummaren, vilket torde betyda att man måste ha en pump om trasporterar vattnet till skummaren från karet. Har jag fattat det rätt? Och isåfall, hur stark pump?

Ja, ni får ha överseende med mina dumma frågor, men alla är väl nybörjare i början, och alla har inte en manual till hands hehe

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till och börja med, skall du ta vattnet ur karet så kan du inte ha den under akvariet, då kommer ju allt vatten att rinna ur skummarkoppen tills karet är tomt. Du får in vattnet i denna skummare genom att koppla till en pump som pumpar in ungefär 3*akvariets volym i timmen. Mitt tips är att sätta skummaren över karet, pumpa upp vatten till den och låta det självfalla ner i karet via utröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Till och börja med, skall du ta vattnet ur karet så kan du inte ha den under akvariet, då kommer ju allt vatten att rinna ur skummarkoppen tills karet är tomt."

Var ungefär det jag blev lite fundersam på. Det förenklade ju helt klart valet av bänk. Ingen skummare under karet med andra ord, vilket iofs är bra då 80cm hög bänk är lite för mycket när man sitter i soffan och kollar in...

1500l/h med andra ord... Hade hoppats att en pump på runt 900-1000L/H hade räckt...men men...då får man hitta på en ny lösning. Dax å aktivera hjärnan igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr var det ju en av många äldre trådar där man inte kan se bilderna (står bara en obrukbar adress).

Att ha ett skåp över karet är en idé jag övervägt fram och tillbaka ett flertal gånger, men problemet är väggen som består av "porös blåbetong" eller vad det nu är. Det går nästan snabbare att trycka in skruvarna i väggen än att skruva in do...mer eller mindre... Kan ju bara tänks mig vad det skulle väga med en skummare, samt troligen lite mer grejjer...

Dock har jag funderar på en annan lösning.

Att dela av karet så man får en "sump" på 20x60x60cm i högra delen på karet där jag skulle kunna ställa skummaren och dessutom få plats med lite punpar och påsar med rowaphos och andra ämnen. Samt att man skulle få ytavrinning. Frågan är bara hur man skulle lösa det rent estetiskt...suck...

Tog ett par bilder på hur jag menade att skummaren skulle stå i karet.

img_0597_orig_SE.jpg

img_0598_orig_SE.jpg

Kanske inte skulle bli bättre för det...men det var iallafall en tanke som slog mig.

Rörböjjen på ut-röret skulle altså gå över glasskivan som delar av karet och blåsa ut vattnet direkt i själva karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var precis inne i din tråd å kollade. Smart lösning!

Nej, har inte lagat den ännu, ville inte göra det innan "anmälan" var bearbetad, men efter att ha läst deras "paragrafer" så verkar det kört att få någon ersättning då jag varken hade försäkring eller öppnade i förarens åsyn.

Pratade dock med Thore och enligt honom var det tangit som gäller. Måste ju endå ha det å limma rören med sen, så får väl ta å köpa mig en tub under nästa vecka.

Att sätta en låda på väggen har jag ju funderat mycket över, och det är ju helt klart smart, frågan är bara om väggen pallar vikten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar utloppsrören så högt som på bilderna är det risk att det kommer vatten ur avluftningen plus att det kan bli för hög nivå i skummaren för att det skall fungera optimalt (skumningen). Ha lägre sump så att utloppet utan extra rördragning kommer över sumpkanten kommer det att fungera bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...