Gå till innehåll

Uppgradera från MH till LED


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på att uppgradera från min 250watts MH till LED, mitt akvarium är på 180liter drygt, ett hörn akvarium med måtten 70*70*50 med brutna hörn. Vad har NI för rekomendationer på led ramp/ramper som kan ge lika mycket kräm som en mh och samma typ av ljus spridning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på att uppgradera från min 250watts MH till LED, mitt akvarium är på 180liter drygt, ett hörn akvarium med måtten 70*70*50 med brutna hörn. Vad har NI för rekomendationer på led ramp/ramper som kan ge lika mycket kräm som en mh och samma typ av ljus spridning.

Det går att köpa många olika sorters ramper som ger mycket ljus. Sen är frågan om hur mycket pengar du har och inriktningen på karet, sps:er eller fisk. De nyaste ramperna går mot en mix av många olika våglängder. Jag kommer att avvakta lite till för att utvärdera hur ljuset kan bli utan vita leddar där man kommer att ersätta det vita ljuset med gröna och röda leddar m.m.

Kanske inget rakt svar men lite tankar.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

okej, för om man tänker sig en 250watts mh har bra mycket ljus, men då måste man byta lampa var 8 månad minst vilket kostar och sen el räkningen är ju rätt mycket högre än med led. jag kommer köra 95% sps i mitt kar. Sitter och funderar på om en maxspec razor 16k har nog med kräm för att köra sps? eller ska man satsa på ecotech radion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...