Gå till innehåll

Lågt PH


MrGoransson

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag lider av att mitt PH ligger hela tiden lågt. Volymen är totalt med sump ca 450l. Mitt KH ligger runt 10.9-11.2 konstant, men PH ligger på 7,8. Kör omvänd belysning i sump men får inte upp detta. Övriga värden är ok. Jag har haft prick så kör med uvc hela tiden och det har gjort susen, allt ser ut att må bra, tempen ligger på ca 25,8 matar rejält för att fiskarna ska ha motstånd mot pricken och det har gjort susen. Någon ide om hur jag trycker upp PH samtdigt som jag har så pass högt KH? Med vänlig hälsning , Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid är en metod som funkar. men det är lite knepigt att bibehålla högt PH i behållaren.

Ett annat sätt är att mata skummaren med uteluft.

Ett tredje är att baka bikarbonat i ugnen 200 grader i en halvtimme. Du får då Natriumkarbonat (Bikarbonat utan H )

Dosera väldigt försiktigt helst ihop med Bikarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är resten av värdena, Ca, mg, salinitet?

Vad mäter du med, är testerna kalibrerade/dubbelkollade så dom visar rätt?

Vilken tid på dygnet är pH mätt?

Ca, mg och kh samspelar med varann och dessa mer eller mindre styr var pH värdet hamnar, finns fler saker som påverkar med dessa är basen.

Ett kh på 11 är enligt mig onödigt högt, runt 8-9 är mer lagom. 11 är på den högsta gränsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...