Gå till innehåll

Farliga bubblor?


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Fosfatremover, i kombination med lite högre nitrat verkar hjälpa mot cyanon.

Sen får man suga ut så mycket man kan och göra tätare vattenbyten.

Kan man, så bör man låta bli att använda preparat som red slime remover. Oftast ger det sig med åtgärderna ovan och lite envishet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Varför ska man undvika red slime remover preparat? Jag provade mörkläggning, vattenbyte, väteperoxid, mekanisk borttagning, omrörning, minskad matning, minskad belysning och lyckades inte bekämpa cyanon. När korallerna började ta stryk provade jag ett medel som slog ut cyanon helt. Behandlade problemet utan att jag visste vad som orsakade cyanon. Min fråga är ställd av ren nyfikenhet. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det länge sedan jag läste på om detta, men jag har för mig att lägre djur kunde ta skada. Risk för syrebrist osv om jag inte minns fel heller. Men jag köpte faktiskt på mig en egen dos av red slime remover när jag hade som mest med cyano. Det verkade vara det mest effektiva medlet men samtidigt det som verkade minst skadligt mot koraller och fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för delad erarenhet :-) Cyanon slogs ut med halv rek dos i mitt fall. Har inte kommit tillbaka trots mer belastning i akv. Förstår fortfarande inte varför problemet uppstod från början. Har märkt att vi akvarister har haft olika/varierade framgångar med olika bekämpningstekniker. Verkar inte finnas något absolut samband näringsrikt vatten=cyano (min egna reflektion efter att ha läst på olika forum). Kan det vara så att vi har olika bakteriestammar i våra akvarier som reagerar olika på våra behandlingsmetoder? Avgörande för att bekämpa cyanons tillväxt är kanske i vilket skede (mängd cyano) och val av metod jag väljer? Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...