Andreas N Postat 2 november 2013 Postat 2 november 2013 jag har införskaffat mig 2st ATI sunpower med 6 st 80w rör i varje. Jag vet att ATI fått bra kritik i sina T5 rör men jag tänkte kolla ifall det finns bättre alternativ och kanske åsikter om vilken kombination man skall ha.Jag nämner 3 olika blårör.http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung-Aquarium/Leuchtmittel-Aquaristik/ATI-T5/ATI-Blue-plus-T5-Roehre-80-Watt::9757.htmlhttp://www.aquapro2000.de/Beleuchtung-Aquarium/Leuchtmittel-Aquaristik/Giesemann-Leuchtmittel/Powerchrome-Aquablue-Plus-T5-80-Watt::6256.htmlhttp://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/Bulbs-Tubes-Aquaristic/Aqua-Medic-T5/Aqualine-T5-Reef-Blue-80-W-1449-cm::2465.htmlNämner 3 likartade rör men lite olika pris.Jag lutar åt att anv ATIs olika rör men jag vill bli övertygad Citera
_Manne_ Postat 2 november 2013 Postat 2 november 2013 Har kört både det första o sista.. Riktigt bra rör vilketsom du får tag i av dom två iaf..Aquamedic's blåa verkade vara lite vettig livslängd på med kändes det som för min del.. Nu var det det ett tag sen dock Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andreas N Postat 2 november 2013 Författare Postat 2 november 2013 Det som är bra med ATIs sunpower ramp är att de har tempsensor på alla rör och ifall röret skulle överstiga max rek temp så dimmar den automatiskt ner styrkan till tempen sjunkit och ökar då igen till full effekt eller den man ställt in i datorn. På detta sätt förlänger man livslängden rätt ordentligt. Citera
Andreas N Postat 2 november 2013 Författare Postat 2 november 2013 Min tanke är denna mix.4ggr ATI Blue plus2ggr ATI Blue special2ggr ATI Actinic2ggr ATI Purple plus2ggr ATI Coral plushur känns den mixen? Blir den för blå? Citera
Andreas N Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 Oj vilket dag det var här då.... En lite undran om nu någon erfaren T5 anv kan bistå med kritik är mitt val av rör.Alla ATI 80w4st Coral plus som maxar vid 430-440nm men har även en pik vid 540nm och 620nm det finns även en liten pik vid 410nm4st blue plus på samma kanal. där 2 rör i var ramp är en kanal o resterande 4 går på en. dessa har precis som coral plus liten pik vid 410nm och maxar vid 430 men har sedan en liten pik med grönt.2st purple plus som har samma som blue plus fast en rätt hög pik på 630nm2st actinic som går rakt upp från 390nm och ebbar ut vid 460nmMan kan sedan dimma och reglera styrkan på varje rör om man vill öka eller minska på någon färg.Någon som har en annan åsikt? jag kommer ha 960 watt på en yta av 150x70x53 cm Jag lär kunna ha tom den mest ljuskrävande korall var som hälst hehe Citera
_Manne_ Postat 3 november 2013 Postat 3 november 2013 Blir säkert bra Andreas.. Jag tror man inte varit så petig som vi blivit numera med våglängder osv.. 960w är mycket.. Själv kör jag under hälften med mitt DIY LED.. Hoppas nu dina rör håller länge också Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andreas N Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 Ja ATI säger ju ett år drift med deras temp styrda ramper. Så det är ju nästan samma pris som Mh. Citera
DaTrucka Postat 3 november 2013 Postat 3 november 2013 Har personligen ingen erfarenhet av ATI's rör, men dina val blir säkert OKSjälv körde jag 6x54 T5.Gisemann Pure Actinic2x KZ New Generation2x 10000k no name rörNågot mer actinic/blått rör som jag glömt namnet på.Var riktigt nöjd med den uppsättningen. Citera
Andreas N Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 det som jag ställer mig frågande till är om Giesemanns pure actinic är dubbelt så bra som ATI´s då G-M kostar hutlöst mkt pengar...... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.