Gå till innehåll

Kar med aluminium ram underlag?


spoix

Rekommenderade inlägg

Hallå,

Har införskaffat mig ett kar med aluminium ram som jag inom snar framtid skall börja använda.

Men har sökt lite på nätet och kommit fram till att det är olika bud som gäller angående underlag.

Vissa säger man skall ha frigolit under andra att ingenting behövs mer än en rak skiva...

Har sett att några här på guiden har ramakvarium och undrar hur ni gör?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 375L med alu ram som jag tänkte köpa ett liggunderlag från biltema och ha under då det är luft mellan glas och bänken så att säga. Detta kanske är helt tok fel men då jag inte vill ha att glaset buktar ned de millimetrarna så. Kompisen jag köpte akvariet av hade en 3cm friggo under hela och 1cm spån och alubänk.

Se till att silikona alla skruvar och annat som finns bara.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för svar.

Du tänker altså ha liggunderlag under hela akvariet då? min tanke var att om man lägger något för mjukt under kanske det pressar upp underifrån och på såvis skapar ett tryck underifrån? men det är bara mina spekulationer.

Fyll gärna på med fler hur ni gör..

Blir jobbigt att lägga under eller tabort något när man väl bestämt sig och fyllt på karet hehe..

Picko1 det räcker alltså med en plan skiva så skall det vila på ramen och mittstaget?

Skall ej glömma att silikona igen dom 2 nitarna som håller mittstaget på ovansidan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stämmer dels är det ganska osmidigt pula in något inanför ramen sedan ha något större. Har du bara en stor tex liggunderlag så kommer det iaf vara luft mellan glas och underlag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramakvarie a alu varianten ska bara ligga på kanten.. Det är byggt så.. , är bänken helt plan så bara på med akvariet.. Inget imellan alls..

Längre bak i tiden svar det snarare illa om man la något imellan så bottenglaset trycktes uppåt av frigoliten tex.. Gick det så illa att bottenglaset tryckte mot sidoglasen så blev det krasch som resultat

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...