Gå till innehåll

Sand


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag skulle vilja ha ett relativt tjockt lager med sand i burken. Har sett att många knappt har någon sand alls. Förstår att det i inkörningsfasen kan vara bra utan sand med rengöring osv. Är det helt galet med ett lager redan från början eller är det bara dumt?

__________________

pipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså,själv fattade jag inte alls detta argumentet eftersom jag inte fick någon skit alls till att tala om under den första månaden...och nu plötsligt så har jag ett bottensubstrat av skräp

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde utan sand de första månaderna eftersom jag inte ville att sanden skulle drabbas av de första månadernas algblommning. DSBn i sumpen var dock igång från start.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls fel med sand. Om du väljer en relativt finkornig sand så får du enorm yta för nedbrytningsbakterierna. Skulle man få allt för mkt skit så går det alltid att slammsuga sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet jag har haft med för finkornigsand är att då man ska slamsuga den så åker stor del av sanden med också. Därför har jag relativt grov sand i ett tunt lager i karet som dekoration medans jag har väldigt finkornig djup sand i sumpen för nedbrytning, sanden i sumpen rör jag aldrig, det skullte inte gå att slamsuga den pga finkornigheten.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja ha riktigt finkornig sand i mitt akvarium, men cirkulationen är så häftig att då skulle nog all sand lägga sig i en hög i ett hörn längst bak

__________________

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte Instant Ocean. Det står ej på vad det är för storlek men det ser ut som 2-4mm. Det blev jäkligt snyggt och om det blir för kletigt så är det ju bara att suga bort det.

__________________

pipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hvorfor bruker noen sand i sumpen ? Hva er det for en nedbryting det er snakk om da ?Sumpen vår er ca 80 liter er delt opp i 3 kammrer har ingen ting oppi noen av kamrene.

__________________

Med vennlig hilsen

Harald

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Harald, jag tror att Björn refererade till sitt refugumoch sin DSB som han har i sumpen. Har du sumpen bara för att gömma utrustning i finns det naturligtvis ingen vits att ha sand i den.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett rätt grovt coralsandsgrus(typ samma storlek som på radergummit på en stiftpenna, hehe) men jag har ett maxdjup på 4 cm och på en del ställen endast så attglaset inte syns. Sker någon nerbrytning av organiskt material i denna sandbädd eller? Funderar på att skaffa något djur som äter restprodukter ur gruset, är det bra att da dessa eller stör de bara sanbäddens nedbrytning och släpper ut dåliga ämnen i vattnet? vilken art ska jag välja?(ormstjärna, någon fisk, räka,snigel,krabba?!?!)

Funderar också på att plantera lite calorpa i gruset i huvudtanken(har varken sump eller refug.) vad finns det för för och nackdelar med det?

AG Jojje

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ofta undrat varför man oftast rekommenderar att inte ha sand alls eller möjligen bara ett tunt lager.

Har läst en hel del om DSB och beslutade mig för att prova det. Tror tyvärr att sanden är för grov, men jag har definitivt inte haft några problem alls. Däremot trivs alla möjliga konstiga djur i sanden. Dessutom så har man nöjet att få se hur anemonerna på ett ögonblick dycker ned i sanden och försvinner totalt om de blir irriterade av en eremitkräfta eller likande. Så kul skulle man inte ha om man inte hade någon sand alls.smiley1.gif

En annan fördel är att när man rör om i botten så virvlar det upp sådant som skall vara bra för korallerna, hoppas jag smiley5.gif.

Det som möjligen skulle kunna gå snett är att detta fina "stoft" slutligen gör att bottenlagret blir allt för tätt. smiley19.gif.

Har haft akvariet igång i ett halvår och allt är frid och fröjd än så länge...

Mvh

Hastalavista

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Hastalavista,hur tjock bädd har du och ungefär hur stort sand har du?

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en fungerande DSB ska man inte få sånt där stoff. Jag hade massa skit i min DSB innan djurfannan vart tillräcklig stor, nu håller den sig ständigt ren och fin och det kryllar av djur. Jag tycker nästan det är roligare att titta i refugumet där DSBn är än i huvudkaret smiley16.gif

Ett tipps om man vill få fler djur snabbare är att mata DSBn separat om man inte har andra djur där som man ger mat förståss för då får juh DSBn också. Då jag började mata alla små konstiga djur sepparat förökade de sig betydligt snabbare! Dom älskar DR.Basslers minsta pellets men jag skulle tänka mig att GP är bättre!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan också rekomendera DSB då jag redan efter några månader ser en enorm tillväxt av olika djur i mitt separata DSB akvarium. Jag tar vattnet från bräddavloppet på mitt akvarium till DSB:n så den får alltid matrester och annat smått och gott levererat till sig!

Min DSB är belyst av dagsljus och jag har inte haft några som hells problem med alger på bottnen den är som Björn säger i princip helt ren.

Så om nån funderar på att hålla mandariner eller andra lite kinkiga fiskar så rekomenderar jag ett DSB som förser ditt huvudakvarium med småkryp i en jämn ström.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar till aerie på frågan om hur tjock sanden är och storleken på kornen samt lite kommentarer om sand i botten.

Sandbädden är nog ungefär 8 cm i genomsnitt. Jag har en damsell som regelbundet möblerar om i akvariet genom att gräva, så tjockleken varierar.

Storleken på kornen varierar en hel del. Har köpt en hel del korallgrus av det finaste de har bl.a på Korallrevet.

Det mesta är nog tyvärr över en milimeter, men det finns också en del finare.

Köpte också en hink calcialith gjort av Aquatic Nature. Det stod på hinken att det skulle vara 0-1 mm men de var nog knappast mindre än 0.5 mm och de flesta kornen var nog större. Men mitt ögonmått är nog inte så brasmiley1.gif

Kornen var dessutom kantigare än korallgruset jag köpt hittils. Dessutom var det dyrt, så det var nog tyvärr en miss att köpa det.smiley6.gif Men möjligen att det bryts ner snabbare och bildar det tunna stoft som virvlar upp när man rör om i botten, men jag är inte säker på det.

Möjligen kommer en hel del av detta från levandestenarna. Det verkar som en del djur faktiskt gräver egna gångar i stenen. När jag flyttade på en sten hittade jag ett fint lager av lite gråare sand som låg under stenen. Man kan också se i små hål i stenen som har alger runt ingången att det är fin grå sand som ligger i algerna. Men det tar ju tid att få sån sand, och inte blir det billig sand heller...

I vilket fall så tycks flera djur trivas i botten. Har bl.a ett litet (med betoning på litet) räkliknande djur som bygger gångar av grus ovanpå snäckskal och liknande. De lyckas bygga dessa gångar med grus som är lika stora som de själva!

I början blev det en hel del skit i ena hörnet eftersom en kirugfisk hade den goda vanan att bara skita i det hörnet (skall de verkligen göra så??)

Men numera så försvinner skiten direkt. Tydlitgvis så tar smådjuren hand om det på något sätt?!

Mvh

Hastalavista

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen! Funderar på en grej bara,är det verkligen bra att damsellen röjer runt? Det farliga med en dsb är ju när den kraschar och man får ut all skit som ligger i sanden och då förgiftar karet. Känns ju inte så lyckat att en fisk håller på att rota runt i den i så fall...en tanke bara...

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått så är det viktigaste med en DSB att kornstorleken inte är för stor. De allra flesta verkar förespråka en grovlek motsvarande vanligt strösocker.Jag provade för något år sedan med ett Jaubert filter men jag använde vanligt korallgrus 2-4 mm och det fungerade inte. Efter 7-8 månader började jag få höjda värden av både nitrat och fosfat och jag tror att det beror på att de anaeroba delarna i filtret blev för små eller uteblev helt. När jag rev burken luktade inte gruset mer än om jag haft ett tunt dekorationslager på botten och det borde innebära att det inte pågick någon reducering av Nitrat i botten. Det kanske hade fungerat bättre med en vanlig DSB men jag tror att man måste ha väldigt finkornig sand för att inte bygga en "nitratfabrik"

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag köpte sand så gick jag till affären och letade upp en sand med en lupp och linjal som verkade bra. vet inte vad det är men den är strösockersstorlek och min DSB fungerar riktigt bra nu! 0 nitrat och det bubblar ständigt ur den =) massor med djur som gräver gångar och bökar runt. Man får inte ha djur som bökar runt för mycket för då försör dom för de andra djuren och gräver upp de syrefria områdena.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det där med att damsellen förstör har du nog rätt i. Men han/hon gör akvariets inredning mycket mysigare än jag kan göra. smiley1.gif

Men troligtvis har inte min DSB riktigt börja fungera riktigt ännu, för jag kan inte se att det bubblar särskilt mycket. Å andra sidan har jag bara 6 fiskar i 450 liter + lite räkor, kräftor och två anemoner. Så det är väl inte så stor belastning.

Hittils har det i alla fall fungerat bra, men jag är beredd på att det kommer hända saker med tiden...

smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...