Andreas84 Postat 9 november 2013 Postat 9 november 2013 Kan man på något sätt få vatten att bli 10 i ph? Har inte kalk hemma. Citera
Andreas N Postat 9 november 2013 Postat 9 november 2013 För att få 10i ph behöver du natrium karbonat. Men hur mkt du skall dosera för att få ph10 vet jag ej. Citera
Benighted Postat 9 november 2013 Postat 9 november 2013 Köp ett buffrad kalibreringsvätska, kostar inte många kr och det är meningslöst att kalibrera mot nånting som inte har noggrannheten som krävs, då man lika lätt kan försämra kalibreringen som att förbättra den. Citera
Andreas84 Postat 9 november 2013 Författare Postat 9 november 2013 Jo jag har beställt riktig kalibreringsvätska men tänkte man kunde gjort något medans jag väntar, har en mätare som funkar men ska kalibrera en prob. Vad köper man natriumkarbonat? kan man handla det på ica? Citera
Benighted Postat 9 november 2013 Postat 9 november 2013 Natriumkarbonat är målarsoda, så det går att få i färgaffärer, eller så tar man bikarbonat och bakar i ugnen i ~200grader i ~30 minuter, man kan väga det för att säkerställa konverteringen, men har inte exakt hur många % lättare det blir i huvet. Tänk på att natriumkarbonaten till skillnad ifrån bikarbonaten är frätande och bör handskas med försiktighet. Problemet är att få det till ett pH på 10, då natriumbikarbonat löst i vatten har ett pH på en bit över 11, så man är tvungen att blanda det med andra saker, ett visst förhållande av bikarbonat och natriumkarbonat borde ha ett pH på runt 10, men det beror på vattnet renhet, koldioxidhalt i vattnet med mera, så fortfarande skulle jag bara köra med proben i vattnet utan kalibrering tills kalibreringsvätskan kommit, för värdena du får då är nog ungefär lika bra okalibrerat som om du blandar ihop nåt själv och kalibrerar med... Citera
Andreas84 Postat 9 november 2013 Författare Postat 9 november 2013 kan ju prova kostar ju inte många kronor med lite bikarbonat. Om jag häller vatten i ett glas är det väl bara att strö i natriumkarbonat till det är 10? Har beställt från ebay så lär ju ta ett tag innan jag får sakerna. Grejade lite hemma med mitt dricksvatten som har ett ph på ca 8.3 gick lätt att sänka lite med vanlig citron på flaska, kanske kan göra samma med 10an om det blir för högt Är ju värt ett försök annars får jag givetvis vänta. Citera
Andreas84 Postat 10 november 2013 Författare Postat 10 november 2013 Testade att köra en tesked bikarbonat i ugnen. Det va ruskigt effektivt, pudrade i lite i ett drickglas och det stack direkt upp till 11.3 eller var det va. Fick säkert spä det med en halvliter vatten för att få ner det till 10 men det gick. Proben ligger nu hyffat jämfört med innan, men jag litar givetvis inte på det men en kul grej. Det duger iaf till att se ev dippar av ph medans jag väntar på riktig kalibrering Citera
Lasse Postat 10 november 2013 Postat 10 november 2013 Hur konstaterar du att pH är tio i din egentillverkade buffringsvätska?MVH Lasse Citera
Andreas84 Postat 10 november 2013 Författare Postat 10 november 2013 Jag har en annan ph-mätare att kolla med. Visst jag litar inte helt hundra på den heller men den är iaf kalibreard med riktig lösning. Ska kalibrera båda sen med batterivatten och ph-buff Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.