Gå till innehåll

Göra en kalibreringsvätska för ph


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Natriumkarbonat är målarsoda, så det går att få i färgaffärer, eller så tar man bikarbonat och bakar i ugnen i ~200grader i ~30 minuter, man kan väga det för att säkerställa konverteringen, men har inte exakt hur många % lättare det blir i huvet. Tänk på att natriumkarbonaten till skillnad ifrån bikarbonaten är frätande och bör handskas med försiktighet. Problemet är att få det till ett pH på 10, då natriumbikarbonat löst i vatten har ett pH på en bit över 11, så man är tvungen att blanda det med andra saker, ett visst förhållande av bikarbonat och natriumkarbonat borde ha ett pH på runt 10, men det beror på vattnet renhet, koldioxidhalt i vattnet med mera, så fortfarande skulle jag bara köra med proben i vattnet utan kalibrering tills kalibreringsvätskan kommit, för värdena du får då är nog ungefär lika bra okalibrerat som om du blandar ihop nåt själv och kalibrerar med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ju prova kostar ju inte många kronor med lite bikarbonat. Om jag häller vatten i ett glas är det väl bara att strö i natriumkarbonat till det är 10? Har beställt från ebay så lär ju ta ett tag innan jag får sakerna. Grejade lite hemma med mitt dricksvatten som har ett ph på ca 8.3 gick lätt att sänka lite med vanlig citron på flaska, kanske kan göra samma med 10an om det blir för högt :) Är ju värt ett försök annars får jag givetvis vänta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att köra en tesked bikarbonat i ugnen. Det va ruskigt effektivt, pudrade i lite i ett drickglas och det stack direkt upp till 11.3 eller var det va. Fick säkert spä det med en halvliter vatten för att få ner det till 10 men det gick. Proben ligger nu hyffat jämfört med innan, men jag litar givetvis inte på det men en kul grej. Det duger iaf till att se ev dippar av ph medans jag väntar på riktig kalibrering :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...