Gå till innehåll

Annorlunda Mandarin


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en mandarin för ca 3-4 veckor sen. Jag tyckte det var rätt tanig och tänkte att det tar nog sig så chansade att köpa den. Tyckte den smalna av mer och tänkte nått måste ju göras så testa mata lite extra med arthemia och mysis och såg att den tog det blev glad:-)

så varje gång den var framme vid framrutan tänkte jag att man skulle testa sätta in mat i en spruta och den blev rädd och simma iväg men så fort jag tog upp armen var den och åt av maten ;-) sen började det med att varje dag mellan 19.30-20.00 kom mandarinen fram och satt och väntade tills jag mata den och den tar nu maten från sprutan direkt :-) sen när den fått sin mat simmar den in i revet igen. Minst sakt en konstig fisk

post-7630-14468931556325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det härligt med filurerna som simmar runt i våra saltkar, många av dem lär sig saker rätt snabbt...

Ett av de mest bisarra fenomenen jag sett var denna veckan, och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Jag har alla mina koraller och två fiskar i en plastbalja för tillfället då jag bygger om i karet/nytt kar. Fiskarna är ju fortfarande lite obekväma med den relativt nya miljön och är mer lättskrämda än vanligt. Så en dag när jag skulle mata dem, så tänkte jag att jag skulle göra det lättare för dem att fånga maten, så jag stängde av pumpen i baljan, men det skrämmer skiten ur min filfisk som går och gömmer sig i en grotta. Min scopas däremot brydde sig inte lika mycket, så den simmade runt och åt en del, sen kom en större flinga framför grottan där filfisken gömde sig, vad gör fisken? istället för att vara sitt glupska normala jag som bara suger i sig all mat som en damsugare, så tar den flingan i munnen och viftar in den i grottan, jag visste då inte att det var där filfisken gömde sig, och undrade vad i sjutton den höll på med... Då såg jag att det började rycka i flingan och insåg att filfisken åt av den, filfisken åt en del, sen tog scopasen en bit av flingan, men inte hela som den brukar göra, och filfisken tog en bit och så gjorde de till flingan var borta, sen simmade scopasen iväg och fortsatte svulla på normalt sätt.

Jag har aldrig sett ett liknande beteende någonsin ifrån den (eller nån annan fisk), däremot är detta samma fisk som jag tidigare berättat om att den ibland simmar emellan om två fiskar bråkar, och den stannar där och blockerar att de andra ser varann, jag har varit extremt fascinerad av dessa beteenden rätt länge, och vet att det finns fler med liknande historier. Man undrar ju ibland vad som försiggår i fiskarnas huvuden, men en sak jag blivit mer och mer övertygad om de åren jag haft saltkar, är att vi nog underskattar deras förmågor, det verkar inte vara nånting de "tänker på" och t.ex. letar upp filfisken, men rent reaktivt när den såg den, så ändrade den sitt beteende... Fascinerade som sagt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som om Saltvattensfiskar har lite mer personlighet än sötvattens dito ;). Är i processen att starta upp ett salt kar och sånt här är ganska fascinerande att läsa om. Handmatade Mandariner och två firrar som delar en middag i all vänskaplighet. Fredsmäklar aspekten är ju ganska intressant även den. Dom enda sötvattens fiskar som jag upplevt har någon typ av personlighet är Diskus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte illa att du hittat personligheter på diskus, tycker att dom mest bara står still och ser lite korkade ut ;).

Jag hade en fredsmäklare i mitt förra kar i form av en hepatus, i regel stod den en bit ifrån och kollade in gruffet på avstånd.

När det blev lite för mycket så small det till, hepatusen gick in och visade vem som är drottningen i karet sen var det lugnt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det knäppaste beteendet denna veckan är att ibland så låter min Hepatus suga sig fast i en Streemerpump.

Där kan hon hänga i en-två minuter för att sedan simma iväg hur gla som helst.

Men ni fattar att ja fick hicka första gången ja såg det, för att hos mig så är det bara döda fiskar som normalt bli hängande i insuget:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte illa att du hittat personligheter på diskus, tycker att dom mest bara står still och ser lite korkade ut ;).

Jag hade en fredsmäklare i mitt förra kar i form av en hepatus, i regel stod den en bit ifrån och kollade in gruffet på avstånd.

När det blev lite för mycket så small det till, hepatusen gick in och visade vem som är drottningen i karet sen var det lugnt igen.

Hahaha ja jo det är väl den allmänna uppfattning om Symphysodon ;). Men detta var ett lekpar som jag hade jättelänge, dom kom alltid och "hälsade" när man satt vid akvariet och hade ganska mycket knepigt för sig. Kjell och Berit hette dom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...