Gå till innehåll

Led till Refugium


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Ska starta ett ca:200l refugium !

Kommer innehålla mangrove+chaeto

Tänkte bygga en 36st 3w !anledningen är att alla mina ramper är byggda med dimmbara drivrar som styr 36*3w så vill köra samma modell ,då jag inte orkar att massa olika i reserv !

Hur ska jag mixa ledsen !

Dessa finns att välja ,om jag bygger med bridgelux+epileds !

vita :2800 k 4500k 6500k 10 000k

Royal blue

Pink

Epileds !

Röd

Uv

Grön

Eller är det bättre köra 150w mh+ en lampa med 4*16w e27 , med 2st 25000k +2st 14000k

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan va nåt lasse. Men vi söker väl i princip motsatsen mot vad vi vill ha för koraller? En mic med 50/50 6500K och 3000K kanske?

Varför vill Ac/rc dels ha så kalla vita och dels eb massa monokroma gröna, gula och röda? Chaeto och mangrove borde väl uppskatta solljus, så varmare ledar (som de jag feralog) som har ett brett såektrum borde väl vara fint?

Annra vorde väl en razor 10000k var perfekt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köra med några av AC-RC:s 18 W för sötvatten - då med 60 gradiga linser

MVH Lasse

Är nog suveräna ! Men ska beställa driver + leds från annat ställe ! Har även en massa ligger då jag köpt extra , + Vill ha samma till hela karet ( blir ca:1300w led och känns smidigast att ha allt likadant ) Köpt så jag har reservdelar hemma + jag är skitdålig på el ,och nu kan jag bygga med dessa komponenter :)

Så av dom jag har att välja med ! Även om det kanske inte blir optimalt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Blåbert

Finns inget dominerande våglängdstopp i grönt och gult här

EPILEDS 45mil 10000K x 3

EPILEDS 45mil 460nm x 8

EPILEDS 45mil 660nm x 3

EPILEDS 45mil 495nm x 1

EPILEDS 45mil 430nm x 2

495 är turkos spiller iofs över i grönt och ihop med 460 och 660 ger den just en förstärkning av upplevelsen av vitt ljus. De viktigaste våglängderna för plantor, makroalger samt vissa alger finns med här i denna uppsättning. Det finns andra märken än AC-RC som bygger på samma princip.

@ Zigmund:

Denna har E27 sockel så det är bara att skruva in och köra :)

Av de som du räknade upp så är alla våglängder mellan 420 - 470 samt de två röda 630 och 660 bra att ha med. Du bör ha några i spannet mellan 495 - 520 också för att gröna färger från plantorna skall se riktigt gröna ut. Här är ett intressant chip - som jag inte provat - men som skall ge ett vitt ljus men innehålla 2 våglängder för tillväxt hos plantor och makroalger (460 och 660) samt turkos (mot det gröna) för förstärka gröna färger samt ihop med de andra två lura ögat till att se vitt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EPILEDS 45mil 10000K x 3

EPILEDS 45mil 460nm x 8

EPILEDS 45mil 660nm x 3

EPILEDS 45mil 495nm x 1

EPILEDS 45mil 430nm x 2

Blir beställa detta så liknar det lampan du länkade till !

8 st 10k White

18 st Royal blue 452-455nm

6 st Red 660nm

2st uv 398nm

2 st actinic 418-420nm

Ser detta ok ut ? Eller något som ser galet ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...