Andreas N Postat 30 september 2014 Författare Postat 30 september 2014 Du vet väl att den betingar ett rätt högt pris? Nu är ju inte usa normala på något vis , men där kostar den 499$ för en polyp. Jag betade ej riktigt så mkt men du förstår vad jag menar.Jag har fått tillökning med en polyp på 10 dagar så fortsätter den o bildar ett par polyper till så finns där en till dig.Och ja , jag älskar dessa förtjusande musslor. Citera
Daniell523 Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Du vet väl att den betingar ett rätt högt pris? Nu är ju inte usa normala på något vis , men där kostar den 499$ för en polyp. Jag betade ej riktigt så mkt men du förstår vad jag menar.Jag har fått tillökning med en polyp på 10 dagar så fortsätter den o bildar ett par polyper till så finns där en till dig.Och ja , jag älskar dessa förtjusande musslor.Hej AndreasHar det blivit ngn tillökning på knapparna ännu Citera
Andreas N Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 (ändrat) Glömde skriva artnamn , acropora suharsonoi.Köpte även en Echinata som visade god potential. En acropora Florida fick även följa med hem. Hade en förut men har saknat den i min samling. Ändrat 2 oktober 2014 av Andreas N Citera
Janne Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Den ser fin ut, lycka till de är ganska svåra./Janne Citera
Andreas N Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Efter lite forskning kom jag fram till att den gröna spretiga saken måste vara en acropora caroliniana och inte en suharsonoi Citera
ormet Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Det finns mycket godsaker i ditt kar nu, du får investera i en systemkamera som kan fota raw så bilderna gör djuren rättvisa! Citera
Janne Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Det finns mycket godsaker i ditt kar nu, du får investera i en systemkamera som kan fota raw så bilderna gör djuren rättvisa!Det skulle jag också behöva göra, vad efterbearbetar du bilderna i?/Janne Citera
Andreas N Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Jag har ögon för att kolla på mina koraller. Att lägga pengar på något för att visa andra hur löjligt snygga koraller man har känns för mig som bortkastade pengar. Mina koraller kommer inte växa bättre , må bättre eller va finare för det.Har man däremot ett intresse så kan jag förstå att det är tillfredsställande. Citera
ormet Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Det skulle jag också behöva göra, vad efterbearbetar du bilderna i?/JannePhotoshop Raw & Photoshop CS5. Alexcarina använder Lightroom för att justera vitbalans & exponering mm på sina RAW-filer. Båda sätten fungerar kanon, det enda viktiga är att få ut rå-datat från sensorn så man kan justera bort blåsticket och exponera om lite.Jag har ögon för att kolla på mina koraller. Att lägga pengar på något för att visa andra hur löjligt snygga koraller man har känns för mig som bortkastade pengar. Mina koraller kommer inte växa bättre , må bättre eller va finare för det.Har man däremot ett intresse så kan jag förstå att det är tillfredsställande.Jag menade inget illa. Men det är svårt att få fram rättvisa bilder under led & T5 och jag gillar att kolla på andras bilder. Hoppas du inte tog illa upp. Citera
Andreas N Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Np . Du får stå ut med mina mobil bilder ett tag till. En riktig kamera med ett fint macro objektiv vore riktigt kul , men någon gång kommer det kanske en dag då jag slår till. Citera
Daniell523 Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Np . Du får stå ut med mina mobil bilder ett tag till. En riktig kamera med ett fint macro objektiv vore riktigt kul , men någon gång kommer det kanske en dag då jag slår till.Andreas du får se till att få fart på din burk på samma sätt som din förra."Helt jävla oslagbar var den" Så kan du fragga lite mer. Citera
Andreas N Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 En " lampa" till fragg burken på g att utformas. Det är 3st 20k led och 3 st 12k led. Tot 15w . Citera
Andreas N Postat 2 november 2014 Författare Postat 2 november 2014 (ändrat) Längesen jag gjorde någon uppdatering ser jag.I korallväg har det hänt rätt mkt faktiskt.Mina tonga koraller har börjat färga bättre ach ny vävnad har bildats ner över limningar. Mina 2 microladus har satt igång fint där den ena har fint rosa polyper med blå tillväxttoppar. Stammen fluoriserar fint grön i kvällsljuset.Den andra microladusen har en annan färg och är mer grön i stammen med rosa koralliter och gul-gröna polyper. Rainbow milleporan är fint rosa-röd med gröna tillväxttoppar. Ja det var 3 av tonga korallernas tillstånd .Har i fiskväg köpt mig ett par mandariner Jag har även halverat mängden fosfatabsorber till 1dl och kör även en kombo med nopox 2ggr 2ml / dag för att sänka nitratvärdet till en lägre nivå.Jag vill ha svag färg men inte ofärgat. Jag har även tagit ut min wortech Mp 40 och satt i 2 jabeo rw 8 som pumpar i intervaller . Detta medför att jag har 2 intervall styrda pumpar på var kortsida.Fyllde upp 100 liter vatten i tunnan nu och blanda till 1,025 i salthalt med swereef korall salt.Tillfredsställande som vanligt med höga nivåer av Mg på 1370 ( 0,08ml drygt kvar i salifert sprutan)Ca 460 med 0,08 ml kvar i sprutan även här.Kalium fick jag skiftning på 8 droppar vilket är 420mg.Kh 0,26 ml kvar vilket är 11,5 i kh men iom att jag har 3,7 i kranvattnet så blir det ju 7,8 från saltet.Alla koraller mår prima och allt känns bara underbart i detta nu. Ändrat 2 november 2014 av Andreas N Citera
Andreas N Postat 3 november 2014 Författare Postat 3 november 2014 Experimenterar med lyset lite och bytte ut 2 Blue+ till 2 actinic.Min tanke är att jag har ju tillräckligt med par då jag ändå bara kör belysningen på 60% för att inte bleka korallerna.Så nu kör jag så här.FramAquasciense duoAquasciense BlueAti actinicAquasciense duoAquasciense BlueNarva BlueAquasciense duoAquasciense BlueAti actinicAquasciense duoNarva BlueAti Blue +Bak.I fram har jag även min ledskena med 18st 2,5w led mixat med 8st RB , 6st 460-470nm och 4st 420nm uv.Aq Citera
Andreas N Postat 9 november 2014 Författare Postat 9 november 2014 Knäppte några mobilbilder av suddig kvalle men med rådande tillgång av fotoutrustning får det duga.Ett litet urval av vad som finns i karet kommer här iaf.Färgen på korallerna är betydligt bättre än vad som syns på bilderna.Helbild togs men blev av så kass kvalitet att jag inte vill visa den. Citera
ikola Postat 9 november 2014 Postat 9 november 2014 Det har hänt en hel del sen jag var till dig ser jag.Det växer så det knakar, o en hel del nytt också. Citera
Andreas N Postat 9 november 2014 Författare Postat 9 november 2014 Ja du känner säkert igen en del . Citera
Andreas N Postat 9 november 2014 Författare Postat 9 november 2014 En sidobild när endast ledlisten är igång. Citera
Andreas N Postat 10 november 2014 Författare Postat 10 november 2014 Hittade min gamla panasonic kamera i garderoben och fick till några hyfsade bilder. Citera
ikola Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Jag skulle också gärna se en helbild på karet Citera
odel68 Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Tjusiga bilder Andreas och fina koraller också,vilken snygg mussla mvh Ola. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.