Gå till innehåll

Vad.är.igentligen.ett.nanokar?


Bliaze

Rekommenderade inlägg

"What is a nanoreef?

A nanoreef is typically a marine reef aquarium under 20 gallons (though some aquarists insist that anything under 55-gallons is a nanoreef). For the purpose of this article and because from what I've researched and have deducted, I am considering a nanoreef anything under 20 gallons of water. (For those of you who don't know, a 'reef aquarium' is mostly corals, invertabrates, and things with no fins)."

Första svaret jag fick på altavista...

Men normalt sett så är det ett litet akvarium.

För riktiga hard-core saltisar så brukar man prata om pico-rev (mindre än nano) Upp till runt 20 liter, nano-rev, upp till runt 50 liter, micro-rev upp till runt 100 liter och sen är det stora barriär-revet som gäller ;) De här siffrorna är nåt jag har för mig att jag läste på en hemsida någon gång, emn det är lite flytande. För mig är ett nanorev ett litet akvarium helt enkelt. (långt utlägg till ett kort svar) Skyller på den sena timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För riktiga hard-core saltisar så brukar man prata om pico-rev (mindre än nano) Upp till runt 20 liter, nano-rev, upp till runt 50 liter, micro-rev upp till runt 100 liter och sen är det stora barriär-revet som gäller ;) De här siffrorna är nåt jag har för mig att jag läste på en hemsida någon gång, emn det är lite flytande. För mig är ett nanorev ett litet akvarium helt enkelt. (långt utlägg till ett kort svar) Skyller på den sena timmen.

Men fungerar det att ha ett så litet saltvattensakvarium, jag trodde att man minst behövde typ 100 l?

Det måste vara jättesvårt att se till att det fungerar?

ska man ha levande sten och sådant i den också? Skummar? Vart ska man få plats med den?

Tack för ditt sabba svar innan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar och fungerar. Jag kör med 54 liter och det funkar. Är dock lite trångt med pumpar och annat så jag kulle vilja ha en sump med all teknik i. Annars så handlar det om att ha tålamod, ta det lugnt och ha koll på sina värden. Frekventa vattenbyten och inte skaffa djur/koraller som passar.

De som sysslar med de minsta pico-reven bygger ofta mycket själv, som en kille som hade 40 lysdioder som belysning till sitt 5-litersakvarium. Ytterfilter är också rätt vanliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...