Gå till innehåll

Ficklampa med rött ljus?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Vet inte om denna förfrågan hamnade under rätt forumdel, flytta den annars.

Brukar kika in ibland med en vanlig ficklampa, men alla små djur man knappt hinner se blir väldigt rädda av ljuset från lampan.

Tycker mig ha läst att rött ljus ska fungera bra? Ska inte skrämma fisk och småkryp som vanligt vitt/gult ljus?

Var kan man i så fall hitta en sådan lampa till bra pris? Det mesta man hittar är ju bara en vanlig ficklampa med färgen röd ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en tur till Biltema eller Jula då. Vore skoj att få se lite mer av livet där inne. Ficklampan får det mesta att fly inom 0.5s.

Är 99% säker på att jag sett en väldigt ljus/vit krabba en gång. Verkar dock vara harmlös då inga koraller tar skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor är opurtunister. Bra idag. Käkar koraller i morgon. Dock skulle jag aldrig vilja vara utan någon av mina 4 liftarkrabbor. fantastiska revinevånare och kul att kolla på. Jag gillar en diverserad biofauna. Men som sagt, den kan få för sig att annat i karet är gott.

Man ser mycket kul. speciellt om man inte sveper så satans fort med ficklampan utan tar det sakta och lyser en längre stund på varje ställe (med rött ljus)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...