Gå till innehåll

Styrka på streamer


Felix.W

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L

räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium.

Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer

till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången.

Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju lite av tycke och smak, men personligen skulle jag aldrig gå under 30x akvariets volym i timmen för SPS. Jag kör gärna dubbelt eller tredubbelt det.

Några saker man ska ta i beaktande är hur pass mycket hinder det finns i akvariet i form av sten och korall. Mer flöde behövs tex när korallerna växer och stoppar flödet från streamers.

Vissa LPS giller verkligen inte massivt med flöde. Acropora kan man nog aldrig ge för mycket flöde i ett akvarium.

Riskerna med för lite flöde är att detritus samlas på stenen lättare & att SPS får vävnadsdöd där vattnet blir stillastående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...