Gå till innehåll

Tankar och funderingar kring första saltet!


Yschen

Rekommenderade inlägg

Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten!

Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha.

Nu till den roliga biten, invånare.

Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) och lite enklare koraller som flickvännen vill ha. En anemon är också något hon väldigt gärna vill ha till clownerna.

Själv hade man velat ha någon enkel dvärgkejsare, Coral Beauty (Centropyge bispinosa) eller Flame Angelfish (Centropyge loriculus). Karet känns däremot i minsta laget när det kommer till simyta för en dvärgkejsare. Några andra förslag på roliga fiskar som hade trivts bra i karet hade varit uppskattat, tittade lite på Six Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia). Rekommendera gärna andra roliga firrar som trivs i ett inte alltför stort kar.

När det kommer till koraller är jag helt ute och snurrar, varken flickvännen eller jag vet riktigt vad som är det bästa för oss som nybörjare.

Hade velat ha några som är lätta att ta hand om. Tittat lite på Kenya träd, Grön Toadstool (Sacrophyton) och någon form av knappar. Helst inte någon av de giftiga sorterna.

Nu kommer det jag inte har någon som helst aning om, hur jag ska kunna driva allt detta roliga. Det blir ju antingen en hang on back skummare, eller att skaffa en overflow box och bygga en sump under.

Kikat lite på Bubble Magus och Reef Octopus olika HOB modeller. För stående skummare har jag ingen susning om vilka märken som är bra, vet dock hur man mäter ut en bra storlek på skummaren. Reaktorer och dylikt är inget jag tittat jättemycket på i nuläget. Pumpar och liknande kan jag också ganska lätt kika upp, behöver mest rekomendationer på vilka märken som gör bra grejer.

När det kommer till ljus är det någon form av T5 fixture som känns mest attraktiv. Varken tittat på modeller eller företag än men jag har kikat lite efter alternativ till mitt kars mått.

En annan sak jag undrat över är, behöver man verkligen en RO/DI enhet? De flesta förespråkar att man har en.

Jag känner på rak arm att jag inte har någon plats att ha en massa tunnor stående med osmos och saltvatten, hur bra det än hade varit att ha.

Hade ett enkelt SPS rev eller bara fiskar fungerat utan RO/DI vatten ellerv är det något man inte kan köra salt utan? Om det verkligen är en nödvändighet får jag lägga detta på is.

Tack på förhand! Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp RO enhet helst så slipper du ev problem med vattnet. Gör själv ordning vattnet när det är dax för byte inte innan dess så inga onödiga dunkar i tvättstugan för mig förutom 2x 20L och en 20L för blandningen.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO gör saker lättare! Körde utan när jag startade i slutet av augusti i år. Små jobbigt att få ner värden faktiskt. Nu har jag startat om då jag bytte upp mig till ett större akvarium, körde bara med osmosvatten! Betydligt skönare då värden inte skjuter iväg i början och är bra. Jag kopplar in min osmos när jag gör vatten, har ingen möjlighet att ha min inkopplad hela tiden, tyvärr. Kopplar in min när jag är ledig så får den tuffa på en heldag, så bunkrar jag upp vatten i dunkar som jag har stuvat undan så man slipper se dem :) Funkar för mig!

Angående märken finns det ju en del. På circulation anväder jag märket Tunze och är väldigt nöjd med det. Har dock inget att jämnföra med, men de flesta verkar köra Tunze. Tunze är ett bra kvalitetsmärke från Tyskland.

Sedan skummare finns det en djungel av också :) Stående skummare så måste du ha en sump som den står i! Men det visste du säkert :)

Jag kör deltec TS1250 just nu och är nöjd! Hade en Turboflotor Blue 500 i mitt 180 liters som jag var nöjd med! Aqua medic som tillverkar dem!

Knappar är trevliga! De som sägs vara mindre giftigare heter Zoanthus! Mitt tips är väll egentligen att åka till en bra saltakvariebutik och snacka med dem! Och säga som det är, hej jag är nybörjare vilka koraller passar mig? Jag har de här ljuset och den här tekniken osv. Så kommer du få bästa hjälp!

Angående ''ett litet SPS rev'' kan jag nog inte svara så bra men RO kommer hjälpa dig en del att få bra värden då SPS kräver låga nivåer av nitrat, fosfat m.m. att döma av vad många säger så är SPSer kanske inte den bästa nybörjarkorallen dock :)

Lycka till! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ju köra akvariet lite basic i början så man vet om det är något att satsa på samt visa för flickvännen vilket ansvar man har. Jag har ju skött mina egna sötvattenskar i över 1 år men hon har ingen tidigare erfarenhet och jag vill veta om hon tycker det är värt "besväret" ;)

Eftersom jag sitter å väger mellan en HOB skummare eller en väldigt enkel sump så tror jag att jag kör med en HOB skummare och all elektronik i karet. Känner att om projektet går hem hos flickvännen så blir det en uppgradering ganska snabbt :)

Att köra med en RO/DI enhet är något jag vill göra och är nog det första jag kommer införskaffa om projektet går igång ordentligt. Finns det konsekvenser av att köra med UTAN RO/DI i början och sedan byta till det vid ett senare skede?

Angående fiskarna ville jag ha lite respons på att ha en dvärgkejsare i ett kar med lite lustiga mått. Karet har ju inte mycket simyta.

Koraller och så är mest sådant jag tittat på och jag såg de flesta av arterna som jag tyckte om under taggen "SPS" på en hemsida. :) Koraller får nog vänta tills jag vet mer vad jag vill ha och vad som är bra för nybörjare. :)

Anemonen var något flickvännen ville ha eftersom clownerna "måste" ha en sådan. Jag är såpass påläst att jag vet att det inte är en nödvändighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under nybörjarforumet på reef central har de en tråd där en Nisse ger kommentarer på planerade fiskar för viss akvariestorlek.

6 line wrasse rekommenderar han sällan för de är tydligen väldigt agressiva? Enligt vividaquariums.com så rekommenderar de 60Gal akvarium för de flesta dvärgkejsare. Räknar man om dina mått så får jag det till 52 Gal. inte så stor skillnad tycker jag, men ev kan den väl bli stressad i längden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...